I juli eksporterte Norge sjømat for 12,4 milliarder kroner. Det er en økning på 928 millioner kroner, eller 8 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor. Dette viser tall fra Norges Sjømatråd.
Hittil i år har Norge eksportert sjømat til en samlet verdi av 94,4 milliarder kroner. Det er en økning på 13 milliarder kroner, eller 16 prosent, sammenliknet med de syv første månedene i fjor.
Verdiøkningen skyldes også denne måneden i stor grad en svak norsk krone, selv om den styrket seg noe i juli, sier Christian Chramer, administrerende direktør i Norges sjømatråd.
Ifølge Mia Sætre Bernhardsen, Sjømatrådets utsending i Sør-Korea, har e-handel blitt en integrert del av sørkoreanernes kjøpsvaner, hvorav hele 43 prosent handler dagligvarer på nettet hver uke. Dette skriver Bernhardsen i en kommentar hos Fiskeribladet.
Til tross for en begynnende skepsis rundt kjøp og salg av fersk fisk over nett, har en raskere leveringstjeneste i Seoul og forstedene rundt bidratt til økt etterspørsel av norsk makrell på nett.
Man kan trygt si at den digitale revolusjonen i Sør-Koreas sjømatbransje er et steg i riktig retning. Gjennom innovative salgskanaler og strategisk bruk av digitale markedsføringsmetoder har også norsk makrell fått enda større innpass på koreanernes middags- og lunsjbord, skriver Bernhardsen.
Fish-fluencer
Aktører som Korea Pelagic tilbyr benløs, norsk makrell til koreanske familier utelukkende over nett, gjennom supermarkeder og sjømathandlere på nett, home shopping og live shopping, skriver Bernhardsen i kommentaren.
I likhet med IKEA, Tiktok og Amazon Live, har Sjømatsrådet valgt å samarbeide med lokale influencere, eller nærmere bestemt fish-fluencere, som Youtube-stjernen Jimin, for å engasjere en yngre målgruppe.
Gjennom direkte videosendinger promoterer Jimin produkter, og svarer fortløpende på spørsmål fra potensielle kjøpere. Direktesendingen av Jimin som promoterer norsk makrell ble sett av over 1,6 millioner koreanere, ifølge Bernhardsen.
Gjennom interaktive digitale kampanjer om den norske makrellen har vi hatt nærmere 30 millioner visninger i Sør-Korea. Vi jobber videre med digitale, interaktive kampanjer i år også, og forventer å kunne oppnå enda bedre resultater, skriver Bernhardsen.