I våre dager er det nesten umulig å forestille seg digital markedsføring uten automasjon. De selskapene som er ledende på dette området, forsto dette tidlig. De vet godt at de både kan spare verdifull tid og øke fortjenesten ved å automatisere feeds og søkemotorannonsering. Selskaper som Ideal of Sweden, Suitable og TUI viser vei: De utnytter intelligent programvare for å automatisere annonserings- og salgsprosessene.
E-handelsmarkedet er i rask endring og styres av svært avanserte algoritmer som overgår menneskelig fatteevne og kapasitet. Men det er egentlig ikke noe å bry seg om, for du kan utnytte dem likevel. Et verktøy som optimaliserer feeden og automatiserer annonseringen åpner nye skaleringsmuligheter.
Mange ledende e-handelsaktører bruker intelligent programvare for å automatisere annonserings- og salgsprosessene, og for å tiltrekke seg nye kunder raskt og effektivt. Eksemplene nedenfor viser noen helt konkrete måter de har utnyttet automasjon på.
Ideal of Sweden: Automatisk distribusjonen av annonser
Ideal of Sweden designer og selger trendy mobiltelefondeksler[JJ1] . Med 26 nettsteder, et dusin tilknyttede nettverk og markedsplasser og annonser på alle tenkelige SoMe-plattformer, har de sett nytteverdien av automasjon. Hver annonseringskanal har et sett med særegne krav til produktdata. Det er alltid en utfordring – spesielt når du administrerer mange kanaler – å angi alle parametere riktig. Ideal of Sweden har klart å automatisere mesteparten av annonsedistribusjonen ved hjelp av Channables systemer for styring av feeden slik at de kan behandle gjennomsnittlig 100 000 kundebestillinger per dag.
TUI: Automatisk oppdatering av dynamiske tilbud
Det er ikke bare innenfor detaljhandelen det er viktig med fleksible og effektive prosesser for å sikre posisjonen på (det digitale) markedet. Også reisebyrået TUI bruker Channable for å automatisere søkemotorannonsering og digitale markedsføringskanaler. Tilgjengeligheten av TUI-gruppens produkter er i kontinuerlig endring, og annonsene må holdes oppdatert til enhver tid. Med Channable kan TUI oppdatere forskjellige kampanjer og annonser automatisk fra én datakilde. Resultatet: De kan sikre at de aldri tilbyr produkter på nettet som ikke lenger er tilgjengelige.
Suitable: Skreddersydde annonser
Herremoteselskapet Suitable bruker Channable for å automatisere prosessen med å lage og oppdatere annonser og kampanjer, men de bruker også relevante resultatdata for å optimalisere markedsføringen ytterligere i en automatisert prosess. Med Channable Insights deles produktene automatisk inn i strategiske kampanjer basert på annonseringseffekt (ROAS) og klikk – eller de utelukkes hvis effekten uteblir. Dette betyr at Suitables markedsføringsbudsjett bare brukes på produkter det lønner seg å annonsere for, og at de oppnår konverteringer for produkter som tidligere ikke var synlige.
Automasjon: Slik fungerer det
Riktig bruk av automasjon frigjør tid til det viktigste – å finjustere e-handelsstrategien.
Vil du lære mer? Våre e-bøker om disse temaene, automasjon av søkemotorannonsering og optimalisering av Google Shopping-kampanjer, gir mer informasjon og nyttige tips.