Forretningsmodellen til Stjørdalsbaserte Calimera skiller seg ut fra mange andre klesmerker. De har nemlig valgt å inngå samarbeid med kjente fjes og personer med stjernestatus for å selge klær. Den første de samarbeidet med var MIO fra Broiler og forretningsmodellen deres viser seg å være vellykket.
– Vi har valgt å selge klærne våre på store lanseringer der det er knapphet på tilgjengelige produkter. Det er de som etterspør produktene klar over, men vi gir de kundene vi allerede har på kundelistene en liten fordel slik at de får mulighet til å tjuvstarte handelen femten minutter før salget egentlig starter. Det har gitt resultater, smiler Haakon Strømsnes som er daglig leder i Calimera.
Som regel er varene til Calimera utsolgt innen kvarteret er over, og på den beste salgsdagen hittil solgte Calimera klær for nesten én million kroner på mindre enn femten minutter.
Voldsomme salgstopper
Måten Calimera lanserer sine kolleksjoner på gjør at de har store salgstopper som må tas unna raskest mulig.
– Tidligere, da vi sto for både pakking og utsendelse selv, brukte vi kanskje to til tre dager på å sende ut 400 pakker. Den viktigste årsaken til at det tok så lang tid var at vi måtte registrere hver eneste pakke manuelt. I dag derimot, klarer vi å ekspedere en slik forsendelse i løpet av èn eneste arbeidsdag, forteller Haakon.
Årsaken til effektivitetsforbedringen er først og fremst samarbeidet som Calimera har inngått med logisitkkpartneren lettbutikk.no. Gjennom Lettbutikk har Calimera nå mulighet til å benytte logistikksystemet Quickship, et digitalt sendingsinformasjonssystem. Enkelt forklart betyr det at Calimera slipper manuell registrering av hver pakke. Isteden skanner de strekkoden og deretter går det meste av seg selv.
– Kunden får umiddelbar beskjed om at pakken er sendt og kan tracke hvor pakken befinner seg. På vår side får vi en kvittering som viser at vareleveransen er utført. Deretter blir informasjon om forsendelsen arkivert automatisk i våre systemer. Systemet fra Lettbutikk har rett og slett bidratt til å automatisere hele nettbutikken vår. På toppen av det hele har vi nå også tilgang til Lettbutikks fraktavtaler. Det gjør at vi sparer mye fraktkostnader. Derfor opplever kundene våre nå at de både får rimeligere og raskere levering enn før, tilføyer han.
Internasjonale kunder og ekspressleveranser
Etterspørselen etter Calimeras klær kommer fra hele verden. Årsaken er samarbeidet de har med internasjonale kjendiser som for eksempel med MrSavage, en av verdens desidert beste Fortnitespillere. Da de lanserte den nye kolleksjonen med MrSavage, brukte Calimera Quickshipløsningen fra Lettbutikk til å sende ut pakker til USA, Australia, Saudi Arabia og flere andre deler av verden.
– Det funker kjempebra på internasjonale forsendelser siden systemet også genererer en papirløs tolldeklarasjon. Det betyr at tollbehandlingen, som ellers kan være ganske tidkrevende og ofte betyr manuell utfylling av mange dokumenter, nå har blitt automatisert. Når vi skanner pakkelappen for utenlandske pakker idag blir forsendelsen godkjent hos tolletaten med én eneste gang. Vi sparer mye tid, mens kundene får pakkene sine mye raskere. Det øker kundetilfredsheten, fortsetter Haakon.
Mange av Calimeras kunder velger også å betale 200 kroner ekstra for å få ekspresslevering slik at de mottar pakken sin etter én til to dager:
– Ekspressleveringen skjer via DHL Express, og kundene huker bare av at de ønsker raskere levering når de legger inn bestillingen. Deretter får vi de DHL-dokumentene vi trenger helt automatisk. Når jeg ser tilbake på hvordan vi jobbet før, i forhold til i dag, kan jeg nesten ikke skjønne hvordan vi klarte oss uten dette systemet. I tillegg har de en fantastisk kundeservice og er veldig enkle å jobbe med. Det gjør at vi har fått en mye enklere hverdag, og derfor er vi også veldig godt fornøyde, konkluderer Haakon Strømsnes i Calimera.