Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Specsavers lanserer nettbutikk

Rykker opp til topps i Specsavers - henter nye markedskrefter fra Elkjøp
Administrerende direktør i Specsavers, Henning Eriksen.
Specsavers
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Stengte butikker satte fortgang på lanseringsprosessen for Specsavers.

ANNONSE

For et år siden ble Specsavers kåret til Årets Franchisekjede under Franchisekonferansen 2019. Nå lanserer de nettbutikk. I følge administrerende direktør, Henning Eriksen, har de lenge tenkt at dette var et fornuftig steg videre, men prosjektet ble satt i gang i mars og lanseres på rekordtid.

For to uker siden åpnet optikerkjedens 81 butikker igjen etter å ha vært stengt på grunn av coronaviruset. I perioden med stengte butikker har Specsavers merket stor pågang fra kunder som ønsker å handle briller og solbriller på nett. Med hjelp av et virtuelt verktøy med ansiktsgjenkjenning kan kundene nå prøve briller online for å se hvordan de ulike fasongene passer deres ansikt. I tillegg lanserte de også Specsavers Live Help, hvor kundene får gratis videokonsultasjon med en optiker online.

Vi har opplevd stor etterspørsel etter å kunne bestille briller på nett, spesielt de siste ukene, og ser dette som en naturlig forlengelse av våre fysiske butikker. Nettbutikken kan selvfølgelig ikke erstatte det fysiske møtet med en optiker og kunnskapsrike medarbeidere som kan gi råd og veiledning. Men slik situasjonen er nå føles det ekstra viktig å kunne tilby kundene å handle hjemmefra, sier Eriksen.

LES OGSÅ: Coop åpner for netthandel av dagligvarer

Tidlig lansering i Norge

Nettbutikken er lansert i flere markeder, men var tidlig ute i Norge. Dette delvis på grunn av tiltakene regjeringen satte i gang, hvilket førte til at optikerne i Norge var noen av de første som måtte stenge dørene til butikkene. Eriksen forteller til Ehandel at de har hatt fokus på å lansere raskest mulig, samt at dette er en etterlengtet tjeneste som på sikt vil utvikles til å bli ennå bedre.

Foreløpig ser butikken og nettbutikken ut til å utfylle hverandre ganske fint. Det kommer en del bestillinger når butikkene er stengt, men vi ser også nå at det er en kombinasjon av kunder som har vært i butikk tidligere, og kunder som bor lenger unna butikkene, som nå får tilgang til våre produkter og tjenester på nett, sier Eriksen til Ehandel. 

Del artikkel: