Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Spedify vokser med stor 3PL-investering: Omfattende utvidelse

Stian Mårdalen, adm. dir. i Spedify.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Etablerer seg på ytterligere 25 000 kvadratmeter på Østlandet.

ANNONSE

Det er spennende tider hos den norske logistikkaktøren Spedify. Det røper administrerende direktør i selskapet, Stian Mårdalen, som forteller at man ikke bare får Endre Røsjø-selskapet Centennial på eiersiden – men at man også blir en betydelig 3PL-aktør i Norge med oppkjøpet av et storlager på Østlandet.

Lageret ligger i Askim og huset tidligere Gresvig, tidligere eier av Intersport-kjeden i Norge. På de 25 000 kvadratmeterne er allerede et av Norges største Autostore-anlegg etablert, med 60 000 kasser og 44 roboter.

Etter bare noen få år har vi nådd full kapasitet på Rjukan. Den omfattende utvidelsen til Askim og samarbeidet med Centennial styrker vår forretningsmodell, og bekrefter i tillegg vår strategi om å tilby en av de mest forutsigbare og kundevennlige logistikkløsningene i markedet.

Nå har vi kapasitet til langt flere kunder, mange som i dag bruker for mye tid på logistikk, kommenterer Mårdalen.

Fleksibelt logistikksenter

Investeringen i storlageret i Askim betyr at Spedify, inkludert deres lager på Rjukan i Telemark, operer med totalt 30 000 kvadratmeter og to Autostore-anlegg.

Andrew Heap i Spedify vil få ansvaret for blant annet salg og kunderelasjoner etter utvidelsen til det nye lageret, som forventes å driftsklart over nyttår. Han forteller til Netthandel at det nye lageret dessuten har et palledispenseri, hvilket betyr at man kan håndtere større produkter som til eksempel møbler.

Det kommer godt med når stadig flere nettbutikker, og andre aktører, ser til 3PL-aktører for å håndtere logistikken.

Spesielt i Europa har denne trenden satt seg, og vi blir nå en viktig partner for å hjelpe andre selskaper. Mange spesialiserer seg kun mot netthandel, men med dette fleksible logistikksenteret, skal vi kunne håndtere alle som har lager- og logistikkbehov, konstaterer Mårdalen.

"Passer godt i vår netthandelssatsing"

Naturlig nok er Mårdalen begeistret over å kunne ønske Centennial velkommen om bord i Spedify-familien og omtaler det som en stor milepæl for selskapet.

Centennial har uttrykt at man skal satse mer på netthandel fremover, hvilket igjen forsterker synergien mellom de to selskapene.

Vi ser stort potensial i Spedify og er imponert over deres visjon og evne til å tilpasse seg et raskt skiftende marked. Vår investering og engasjement reflekterer vår tro på selskapets fremtid og dets rolle i å forme logistikkbransjen. I tillegg passer dette godt inn i vår netthandelssatsning, sier Raymond Gabrielsen i Centennial.

Centennial Eiendom eier det nye lageret i Askim, og vil investere i både solcellepaneler og varmepumpesystemer for å bedre energieffektiviteten i bygget.

Del artikkel: