Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Sprer glede med ny app - har samlet 100 norske utsalgssteder

Erik Kjernlie, Jakob Nelvik, Fredrik Sørmo og Markus Halvorsen har lansert appen Glede.
therese.karlsrud.haugen

"Vil bli Nordens største"

ANNONSE

Da pandemien brøt ut trengte folk nye måter å glede hverandre på, samtidig som lokale aktører fikk behov for drahjelp i en utfordrende tid.

Slik kom gledessprederne Jakob Nelvik, Fredrik Sørmo, Erik Kjernlie og Markus Halvorsen frem til et nytt konsept. Gjennom appen Glede har de inngått samarbeid med 100 ulike utsalgssteder i Norge, som gjør det mulig å sende hyggelig overraskelser som øl til en venn eller blomster til kjæresten. 

Appen lar deg enkelt sende og motta gaver, det vi kaller Gleder, fra venner og bekjente. Konseptet er så enkelt som at du velger hvem og hva du ønsker å Glede den heldige med. Dette kan for eksempel være en kopp kaffe, bakst, blomsterbukett eller en opplevelse, noe som viser at du tenker på vedkommende. Mottaker på sin side, uavhengig om de har appen eller ikke, blir varslet om at de har fått gave og går selv og henter den ut når det passer dem, sier Erik Kjernlie, en av gründerne bak Glede, til Ehandel.

I dag er Glede tilstede i over 10 byer, med alt fra kaffebarer til klatresentre. Planen er å utvide med samarbeidspartnere innen flere områder.

Vi samarbeider mest med lokale aktører innenfor segmentet cafeer, restauranter, bakerier, og blomsterbutikker. Vi tror dog dette kun er begynnelsen, og at vi på sikt kan ha samarbeidspartnere innenfor en rekke ulike områder. Det er egentlig bare fantasien som setter en stopper.

Så langt skal tjenesten ha fått svært gode tilbakemeldinger. Eirik Rime, som er CEO og medgründer av Tise, er med som investor.

Det har gått over all forventning, og vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra alle hold. Det virker som mange har savnet en løsning som Glede, og det er gøy å se at folk overrasker hverandre til hverdagens små og store anledninger. Vi ser tegn til at Glede er på vei til å bli en måte folk opprettholder sine sosiale relasjoner på, noe som er veldig gøy. Målet har hele tiden vært at det skal være noe mer enn en gavegivningapp, og at det skal være et verktøy for å starte og opprettholde meningsfulle relasjoner, forteller en entusiastisk Kjernlie.

Vil nå 200 000 brukere i år

Appen nærmer seg nå 5000 brukere og vokser hver dag som går. Siden lansering skal det ha blitt sendt over 2500 "Gleder", noe som har generert over 200 000 kroner i omsetning til samarbeidspartnerne. 

Visjonen vår er “To bring Glede into people's everyday life”, en visjon som rommer mye. Vi ønsker å bli folks “go to” tjeneste for gavegivning i hverdagen og bli Nordens største aktør innen segmentet for micro-gifting, forteller Fredrik Sørmo.

I år håper det norske oppstartsselskapet på å oppnå 100 000 transaksjoner gjennom appen. Før sommeren er planen å hente 3-5 millioner kroner.

Målet for 2021 er selvfølgelig hårete, og vi håper å ha over 200.000 brukere av appen. Den som intet våger intet vinner, sier Sørmo og legger til:

Vi har planer om å skalere inn i store deler av Norge i løpet av året. Glede er jo til for å skape meningsfulle relasjoner, og i så måte være med å redusere avstand mellom mennesker. Det er jo nettopp her litt av magien med Glede ligger. Folk kjenner jo personer i hele landet, og vi har lyst til at det skal være mulig å spre Glede i hver krik og krok av Norge.

Del artikkel: