Gjennomsnittsbudsjettet ligger på 13 130 kroner, og antallet nordmenn som planlegger å handle ene og alene i nettbutikker det første kvartalet øker med én prosent.
Disse tallene reflekterer en interessant utvikling i forbrukernes kjøpekraft og økonomisk tillit. Med en stabil kjøpekraftindeks og indikasjoner på økt forbruk, kan vi forvente en mer aktiv handelsperiode i Q1 sammenlignet med fjoråret. Dette viser en tiltro til markedet som kan ha positive ringvirkninger for hele detaljhandelssektoren, sier Christoffer Reina, Norgessjef for Prisjakt, i Forbrukerkompasset Q1.
Dette shopper vi mest nå
De spurte i undersøkelsen har også delt hva de planlegger å shoppe i månedene januar til og med mars. Mens kategoriene mote, klær og tilbehør, renovering og bygg samt barneartikler og leker opplever økt interesse, faller kategoriene husholdningsapparater og hvitevarer, hjemmeelektronikk samt møbler og interiør. Dette gjelder sammenlignet med første kvartal i fjor.
Dette planlegger forbrukere å kjøpe i første kvartal 2024:
- Mote, klær og tilbehør – 48 prosent
- Sport og fritid – 35 prosent
- Skjønnhets og helse – 31 prosent
- Bøker og media – 28 prosent
- Hjemmeelektronikk – 24 prosent
- Renovering og bygg – 23 prosent
- Møbler og interiør – 20 prosent
- Barneartikler og leker – 18 prosent
- Kjøretøy og tilbehør – 14 prosent
- Husholdningsapparater og hvitevarer – 12 prosent
Kvartalet preges av nyttårsforsetter
Prissammenligningstjenesten har også tatt en titt på hvilke produkter innenfor de ulike kategoriene som er mest populære. I vintermånedene er det tydelig at nordmenn er preget av både nyttårsforsetter, vinterferie og innekos.
Disse produktene er spesielt populære i første kvartal:
- Boots, skoletter og støvletter (+247 prosent)
- Snowboardstøvler (+284 prosent)
- Vektreduksjon og detox (+189 prosent)
- USB-hubber (+154 prosent)
- Badstuovner (+401 prosent)
- Sofabord (+78 prosent)
- Radiostyrte biler (+247 prosent)
- Spylervæske (+127 prosent)
- Vaffeljern (+213 prosent)