Vil opp 30 prosent
Økosystemet som økonomidirektøren nevner, virker å være det området Zalando legger all sin lit til i 2024. I år skal Zalando nemlig vende tilbake til vekst og øke lønnsomheten samtidig som de investerer i fremtidig vekst. En gylden trio, altså.
Om alt går etter forventningene skal selskapet i 2024 øke brutto varevolum med inntil 5 prosent, og driftsresultatet forventes å lande på mellom 380 og 450 millioner euro. Dette vil i beste fall bety en økning på 28,5 prosent. For å få til dette er vi tilbake til økosystemmodellen.
Innen B2C vil Zalando styrke tilbudet til kunder og partnere i Norge og Europa ved å differensiere seg gjennom kvalitet, inspirasjon og underholdning.
Vi vil utvide kategorier som Sport og Kids & Family, slik at de er distinkte tilbud, samt tilby mer inspirasjon og personlige tjenester, som vår størrelseguide, som ble skapt gjennom kunstig intelligens. Med en portefølje som består av kjente globale merkevarer og lokale helter som By Malene Birger, Samsøe Samsøe og Stina Goya er vi fast bestemt på å heve nivået på det vi tilbyr, kommenterer Fabio Baum, direktør for Norden og Benelux-regionen hos Zalando.
Åpner opp for tredjeparts-leverandører
Innen B2B ser vi en mer omfattende satsing og at selskapet ønsker å åpne sin logistikkinfrastruktur, programvare og sine servicefunksjoner – alt for å tilrettelegge for merkevarer og forhandlere både på og utenfor Zalandos plattform.
Selskapets nylig lanserte Zeos-virksomhet gjør det mulig for Zalando å forme den europeiske mote- og livsstilsindustrien utenfor sin egen forbrukervirksomhet. Dette gjør selskapet til en nøkkelaktør for e-handelstransaksjoner utenfor Zalando, for eksempel via About You, ASOS eller Otto markedsplassene, står det skrevet i rapporten.
De vil altså hjelpe andre merkevarer og nettbutikker med netthandel på tvers av landegrensene, ved å forenkle overgangen til nye betalingsmetode, valutaer, leverings- og returmuligheter samt eventuelle språkutfordringer. Zeos skal allerede være en lønnsom virksomhet med en rapportert omsetning på 0,9 milliarder euro i 2023.
Zalando presenterer satsingen på Zeos i tre deler:
- Logistikk og infrastruktur: Zalando vil dele sine logistikkhuber, returpunkter og transportsamarbeid.
- Programvare: Eksterne merkevarer vil kunne benytte kapasitetene til Tradebyte og bruke Zalandos systemer for datadrevne anbefalinger.
- Tjenester: Tredjeparts programvare- og tjenesteleverandører vil kunne integrere sine tilbud via Zalando for å nå eksterne merkevarer og nettbutikker, for eksempel. hva gjelder innholdsproduksjon eller finansieringsløsninger.
Ifølge Zalando skal man kunne benytte seg av én, flere eller alle tre pilarene, avhengig av hva man har behov for. Denne satsingen, Zeos, er også årsaken til at Zalando fra og med helåret 2024 vil rapportere inntekter fra B2B-segmentet.