ANNONSE

Stabilt fjorår – men nå skal Zalando vende til vekst: Åpner opp for tredjeparter

Dr. Sandra Dembeck, CFO hos Zalando. // Foto: Zalando
Vil ta hånd om transaksjoner som går via eksterne markedsplasser.
Linn Adine Andersen

Onsdag morgen står den tyske moteplattformen klare for å presentere sine tall for 2023. Men, de overrasker også med en omfattende strategi som skal sikre selskapet vekst i de kommende årene. De vil nemlig jobbe mot en større andel av e-handelsmarkedet ved å tilby eksterne nettbutikker en rekke nye tjenester.

La oss først ta en titt på tallene.

Inntektene for helåret 2023 endte på 10,1 milliarder euro, en nedgang på 1,9 prosent mot 2022. Motegiganten beskriver fjoråret som et utfordrende år for netthandel med mote, men klarer likevel å økte det justerte driftsresultatet (ebit) til 350 millioner euro – opp fra 185 millioner året før.

Brutto varevolum (GMV) synker med 1,1 prosent til 14,6 milliarder euro. Det fokuseres mest på hvordan Zalando klarte å snu om i fjerde kvartal, hvor man med et sterkere fokus på lønnsomhet klarte å forbedre det justerte driftsresultatet (ebit) med 25 prosent mot samme periode året før, til 183 millioner euro.

Disse forbedringene, sammen med vår sunne balanse, gjør det mulig for oss å investere i de strategiske prioriteringene i vår økosystemvisjon, som kvaliteten på kundeopplevelsen, nye mote- og livsstilsforslag, teknologi for å øke kundeengasjementet og utvide vårt B2B-tilbud. Vi har den økonomiske styrken til å bygge opp økosystemet for netthandel med mote og livsstil, sier Dr. Sandra Dembeck, CFO hos Zalando, i en kommentar til helårsrapporten.

ANNONSE

Vil opp 30 prosent

Økosystemet som økonomidirektøren nevner, virker å være det området Zalando legger all sin lit til i 2024. I år skal Zalando nemlig vende tilbake til vekst og øke lønnsomheten samtidig som de investerer i fremtidig vekst. En gylden trio, altså.

Om alt går etter forventningene skal selskapet i 2024 øke brutto varevolum med inntil 5 prosent, og driftsresultatet forventes å lande på mellom 380 og 450 millioner euro. Dette vil i beste fall bety en økning på 28,5 prosent. For å få til dette er vi tilbake til økosystemmodellen.

Innen B2C vil Zalando styrke tilbudet til kunder og partnere i Norge og Europa ved å differensiere seg gjennom kvalitet, inspirasjon og underholdning.

Vi vil utvide kategorier som Sport og Kids & Family, slik at de er distinkte tilbud, samt tilby mer inspirasjon og personlige tjenester, som vår størrelseguide, som ble skapt gjennom kunstig intelligens. Med en portefølje som består av kjente globale merkevarer og lokale helter som By Malene Birger, Samsøe Samsøe og Stina Goya er vi fast bestemt på å heve nivået på det vi tilbyr, kommenterer Fabio Baum, direktør for Norden og Benelux-regionen hos Zalando.

Åpner opp for tredjeparts-leverandører

Innen B2B ser vi en mer omfattende satsing og at selskapet ønsker å åpne sin logistikkinfrastruktur, programvare og sine servicefunksjoner – alt for å tilrettelegge for merkevarer og forhandlere både på og utenfor Zalandos plattform.

Selskapets nylig lanserte Zeos-virksomhet gjør det mulig for Zalando å forme den europeiske mote- og livsstilsindustrien utenfor sin egen forbrukervirksomhet. Dette gjør selskapet til en nøkkelaktør for e-handelstransaksjoner utenfor Zalando, for eksempel via About You, ASOS eller Otto markedsplassene, står det skrevet i rapporten.

De vil altså hjelpe andre merkevarer og nettbutikker med netthandel på tvers av landegrensene, ved å forenkle overgangen til nye betalingsmetode, valutaer, leverings- og returmuligheter samt eventuelle språkutfordringer. Zeos skal allerede være en lønnsom virksomhet med en rapportert omsetning på 0,9 milliarder euro i 2023.

Zalando presenterer satsingen på Zeos i tre deler:

  • Logistikk og infrastruktur: Zalando vil dele sine logistikkhuber, returpunkter og transportsamarbeid.
  • Programvare: Eksterne merkevarer vil kunne benytte kapasitetene til Tradebyte og bruke Zalandos systemer for datadrevne anbefalinger.
  • Tjenester: Tredjeparts programvare- og tjenesteleverandører vil kunne integrere sine tilbud via Zalando for å nå eksterne merkevarer og nettbutikker, for eksempel. hva gjelder innholdsproduksjon eller finansieringsløsninger.

Ifølge Zalando skal man kunne benytte seg av én, flere eller alle tre pilarene, avhengig av hva man har behov for. Denne satsingen, Zeos, er også årsaken til at Zalando fra og med helåret 2024 vil rapportere inntekter fra B2B-segmentet.

Del artikkel: