SPONSET INNHOLD

Stenströms dobler konverteringsgraden med eSales

Skjorteprodusenten Stenströms er et klenodium innenfor den svenske konfeksjonsindustrien. I dag er Stenströms et internasjonalt anerkjent merke med utsalg over hele verden, og med en omsetning på over 300 millioner kroner.

Utfordring

Helt siden starten 1899 har Stenströms benyttet seg av en tradisjonell salgsmodell hvor man har solgt produktene sine via godt etablerte forhandlere.  Men etter som tidene forandret seg, kom også den digitale virkeligheten til selskapet, og i 2017 sjøsatte man et e-handelsinitiativ. Målet med den digitale satsingen var å kunne gi bedre service til både kunder og forhandlere rundt omkring i verden, uten å konkurrere med sine sterke, nordiske salgspartnere.

Det var likevel tydelig at Stenströms organisasjon ikke var godt nok utrustet for den tekniske omstillingen som krevdes for å implementere, vedlikeholde og videreutvikle en moderne e-handelsløsning. Det var nå man kom i kontakt med Apptus og deres samarbeidspartner Avensia. Denne duoen hadde akkurat den erfaringen og kunnskapen som Stenströms nå trengte for å kunne skape en digital salgsplattform for fremtiden, og også kunne begynne å selge direkte til sluttkunder. Så kom koronapandemien, og alle forutsetninger endret seg på et øyeblikk.

Løsning

Stenströms løsning før Commerce var bygd opp rundt EPIserver (Optimizely) som allerede hadde vært i drift i noen år. Til denne løsningen hadde man også inRiver for å få full kontroll på produktinformasjonen sin i samtlige kanaler. Det som nå ble presentert for Stenströms var en kombinasjon av Avensias Nitro Storefront og Apptus eSales, som dermed hevet nivået på den tidligere investeringen.

«Vi implementerte det nye e-handelssystemet vårt i 2018, noe som ga oss store muligheter til å hevde oss bedre i den stadig tøffere konkurransen. Ved hjelp av Apptus og Avensia har vi kunnet optimere e-handelsløsningen vår, noe som har resultert i en veldig god kundeopplevelse», sier Yasser Shabbir, Head of eCommerce i Stenströms.

Apptus eSales, som bruker AI og automasjon for å lage produktanbefalinger, har også bidratt til flere forbedringer av Stenströms e-handel, blant annet når det gjelder søk, navigasjon, promotions/demotions og filtrering av produkter.

«Gjennom eSales avanserte teknologi kan vi nå være relevante for kundene våre hvert eneste øyeblikk. Både konverteringen og salget vårt har økt markant takket være eSales», fortsetter Yasser.

Resultat

Resultatet av implementeringen av Apptus eSales og Avensias Storefront lot ikke vente på seg. Etter en evaluering etter tre måneder fremgikk det at systemkombinasjonen har klart å øke antall transaksjoner (+215 %), konverteringsgraden (+113 %) og ikke minst salget online (+115 %).

«Resultatet kom utrolig raskt og vi ble litt forbløffet», sier Yasser. Noen måneder senere hadde den organiske veksten for nettsiden stabilisert seg på en vekst rundt 50 %.

«Som sjef for e-handelen her på Stenströms føles det selvfølgelig veldig trygt at Apptus AI stadig jobber med å forbedre nettsidens relevans når det gjelder anbefalinger. Det skjer 24/7, måned etter måned, år etter år. Det får meg til å sove godt om natten, noe som føles veldig godt!», legger Yasser til.

Fremover kommer bedriftens fokus fortsatt til å ligge på online vekst med mål om å gi enda bedre, mer personlig tilpassede kjøpsopplevelser, noe som Apptus og eSales kommer til å kunne hjelpe dem med å realisere.

Les mer om Apptus eSales her: https://www.apptus.com/esales/

Del artikkel: