Meny har de siste årene gjort flere grep for å sikre en mer bærekraftig drift. Blant annet har dagligvareaktøren innført en anselig rabatt én gang i uka på grøntvarer, man samarbeider med Too Good To Go og nylig delte Norgesgruppen, med Meny i spissen, hvordan ny, norsk teknologi skal spare dem store mengder matsvinn.
I dag deler kjeden at de har inngått et samarbeid med den svenske pante-appen Bower.
Meny ønsker å både bevisstgjøre og oppmuntre forbrukere til økt gjenvinning. Gjennom Bower-appen får alle et insentiv i form av en pengesum til å resirkulere alt som kan resirkuleres og bli minnet på at alt har en verdi. Vi håper også at vårt fokus vil bidra til at lang mindre søppel havner i naturen, sier Kenneth Skauge, bærekraftsjef i Meny, i en pressemelding.
Appen fungerer slik at forbrukerne kan pante alle typer emballasje med en strekkode. Panten skjer ved at man scanner emballasjen før man kaster den i registrerte avfallsstasjoner, som like gjerne kan være søpledunkene utenfor hjemmet som den i butikkutgangen.
Per scannet og resirkulert produkt mottar forbrukeren poeng som kan overføres i kroner til egen bankkonto, eventuelt doneres til et veldedig formål.
Mye plast går i rest
Meny innfører også dobbel pant på emballasje med Meny-logo.
I 2022 kildesorterte vi nordmenn i snitt åtte kilo plastemballasje hver, mens vi kastet like mye plast i restavfallet, viser tall fra returselskapet Plastretur. Allerede fra 2028 har kommunene krav om å samle inn 50 prosent av alt plastavfall som kan gjenvinnes. Å bruke insentivordninger, som pant gjennom Bower appen, tror Meny kan bidra til å få flere til å kaste all emballasje i riktig avfallsbeholder, skriver dagligvareaktøren.
Blant andre norske kunder har Bower Plantasjen, sjømatselskapet Lofoten, Nestlè Norge og Nespresso Norge på kundelisten.