ANNONSE

Sterk netthandelsvekst i oktober: ”Ikke overraskende”

Linda Vist, bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel.
Foto: NHO
Linn Adine Andersen

Vekst i både volum og omsetning.

ANNONSE

Volumet i varehandelen faller for 28. måned på rad i oktober. Men, måneden byr også på verdivekst og netthandelen alene vokser i både omsetning og volum.

Omsetningen i varehandelen viser en total økning på 3,5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, hvor netthandelen står for mye av veksten med en økning på 13 prosent. Også apotek og kosmetikk bidrar positivt, med økninger på henholdsvis 12,2 og 9 prosent.

Det står klart når NHO Service og Handel deler sine tall for utviklingen i varehandelen.

Utviklingen er ikke overraskende, sier Linda Vist, bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, i en kommentar.

Hun mener tiden hvor kundene løp tilbake til butikkene etter pandemirelaterte nedstengninger er over. Flere vender tilbake til netthandelen, som etter gjenåpningen av samfunnet opplevde mindre tilvekst.

I tillegg har mange svekket kjøpekraft som følge av inflasjon og renteøkning. Nettaktørene har tradisjonelt benyttet rabatter, og posisjonerer seg samtidig med gode tilbud. Videre prioriterer forbrukerne nødvendighetsvarer som for eksempel apotek, samt hverdagsluksus som kosmetikk, sier Vist.

Byggevarer er den delen av varehandelen som trekker omsetningsvolumet mest ned, med et fall på -13,2 prosent mot oktober i fjor.

Del artikkel: