ANNONSE

Sterk økning av Vipps-transaksjoner: “En dobling den siste uken“

therese.karlsrud.haugen

Tilrettelegger for en berøringsfri handel.

ANNONSE

Etter restriksjoner fra helsemyndighetene har folk flest blitt mer oppmerksomme på holde avstand til hverandre, unngå å oppsøke steder med mange mennesker og overholde en god håndhygiene. Dette gjelder også i butikkene, som blant annet har ført til mer mobilbetaling. Det meddeler byggevarehandelen Bygger'n, som implementerte Vipps som betalingsmåte i sine butikker for et par uker siden.

Bygger’n var først ute i vår bransje, da vi for et par uker siden gjorde Vipps som betalingsmåte tilgjengelige for kundene våre. Dette var et ledd i vår digitale satsing, og har blitt godt mottatt av kundene. Vi har sett en dobling i antall transaksjoner den siste uken, sier Tore Røsvoll, digital- og markedsføringssjef i E. A. Smith AS, avd. Bygger’n Norge, til Ehandel. 

Per dags dato har Bygger'n en fullt fungerende leverandørkjede og få begrensninger fra myndighetene, men likevel er etterspørselen usikker og de ser at enkelte byggeplasser stenges og at prosjekter utsettes som følger av coronaviruset.

Når vi har kommet over det første sjokket, vil nok folk være forsiktige med investeringer i nye bygg i en så uviss tid, både når det gjelder bolig og næring. Det slår uunngåelig ut for oss, sier Røsvoll.

Bygger'n gjorde relativt tidlige grep internt med innføring av blant annet flyforbud, hjemmekontor og vasking og desinfisering av butikker samtidig som de har donert det de har av verneutstyr til helsevesenet. Nå tilbyr de også hjemlevering og kontaktløs betaling når kunder bestiller varer over telefon eller i netthandelen.

Butikkene våre har vært raske til å tilpasse seg kundenes nye behov. De har blant annet tilrettelagt for berøringsfri byggevarehandel der ordre enten settes i netthandel og kjøres ut - eller ringes inn, pakkes klar på henger og betales med Vipps, sier Røsvoll. 

"Stor økning i henvendelser"

Byggern's Vipps-løsning er levert av betalingsleverandøren Dintero, som den siste tiden har merket økt etterspørsel av dette i fysiske butikker.

Vi har sett stor pågang på etterspørselen etter Vipps i butikk, og dette har vi i levert til butikker i løpet av rekordtid de siste ukene. Vi ser på tallene at Vipps er absolutt foretrukket blant folk, sier CEO og Co-founder Daro Navaratnam.

Vipps ønsker ikke å dele noen konkrete tall på økning i transaksjoner, men merker at bruken av deres betalingsmetode i stor grad påvirkes av at folk ikke vil ta på kortterminaler, at bedrifter har gått fra å få besøk av kunden til å besøke kunden selv samt at hjemlevering av varer har blitt mer etterspurt.

Vi deler dessverre ikke tall på økning i transaksjoner på nåværende tidspunkt. Men vi ser en stor økning i henvendelser fra kunder som ønsker å ta i bruk Vipps nå, da flere og flere har et behov for digitale betalingsløsninger uten at man møter kundene fysisk. Vi jobber hardt for å onboarde kunder så fort som mulig, og veilede dem i hvilke løsninger som passer best for deres behov, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.

Del artikkel: