ANNONSE

Sterk økning i C2C-markedet – vil ta andeler i førjulshandelen

Victoria Rummelhoff Ilich, markedsanalytiker hos Postnord // Foto: Postnord
Postnord forventer at C2C blir vinneren i årets julehandel.
Linn Adine Andersen

Postnord kan melde om en økning på 30 prosent i C2C-markedet så langt i år, sammenlignet med fjoråret.

Logistikkaktøren forventer at butikkene vil merke ringvirkningene av en økende brukthandel under årets førjulshandel.

Mange vil nok handle billigere gaver i år. Gjenbruk vil kunne gi forbrukere mulighet til å redusere pengebruken under årets julegavehandel. Dette vil bety at butikker kan komme til å kjenne effekten av redusert julegavehandel i større grad som følge av økt vekst i C2C-markedet, sier markedsanalytiker i Postnord, Victoria Rummelhoff Ilich, i en pressemelding.

Økningen er trolig tosidig – å handle brukt er både snillere mot en lommebok som også må takle høyere renter, dyrere mat og strømpriser, men det samsvarer også med den økende graden av nordmenn som ønsker å handle bedre for miljøet.

Gjenbruk er et godt og miljøvennlig alternativ i en vanskelig og krevende markedssituasjon med dyrtid. Det har vært en 30 prosent vekst i C2C-markedet i 2024 sammenlignet med fjoråret, sier Rummelhoff Ilich.

Plattformer som Tise, Finn.no og Facebook Marketplace tilrettelegger alle for brukthandel mellom privatpersoner.

Postnord forventer en fortsatt vekst i C2C-markedet i årene fremover, og påpeker at dette i all sannsynlighet vil gå på bekostning av handel av nye varer i fysiske og digitale kanaler.

Kostnadsnivået er høyt i Norge – og gjenbruk vil trolig være et godt alternativ for mange under årets julehandel, avslutter Rummelhoff Ilich.

Del artikkel: