ANNONSE

Pakkevekst for Posten - økte med 38 prosent

Konsernsjef i Posten Norge, Tone Wille.
therese.karlsrud.haugen

Leverer mindre omsetning, men forbedret resultat.

ANNONSE

Posten endte på 5,83 milliarder kroner i omsetning under årets andre kvartal, en nedgang på 1,7 prosent fra tilsvarende periode i fjor. Samtidig endte resultatet før skatt på 326 millioner kroner, som er opp fra 279 millioner kroner. Det fremkommer i kvartalsrapporten som ble lagt frem fredag morgen.

Samtidig rapporteres tallene for første halvår i 2020, hvor omsetningen landet på 11,79 milliarder kroner, en nedgang på 50 millioner kroner sammenlignet med i fjor. Samtidig ble resultatet før skatt på 347 millioner kroner, som er opp fra 316 millioner kroner under første halvår i 2019.

Posten meddeler at aktiviteten innen netthandel og hjemlevering øker og at segmentet har stabilisert seg på et høyere nivå nå enn før coronapandemien inntraff. Økningen utgjør 38 prosent hittil i år sammenlignet med fjoråret. E-handelsvolumet for de siste 12 månedene har totalt økt med 26 prosent.

Koronapandemien førte til store volumforskyvninger i første halvår. Det har vært en kraftig vekst i pakker fra netthandel og hjemlevering. På andre områder som varetransport til bedriftsmarkedet bremset aktiviteten kraftig opp da samfunnet ble stengt ned, men i løpet av 2. kvartal har aktiviteten gradvis tatt seg opp igjen, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge, i en pressemelding.

Som et svar på økt netthandel og kundenes ønske om lettere tilgjengelige pakkeutleveringsløsninger har Posten besluttet å utplassere pakkebokser på tusen ulike steder i Norge i løpet av neste år.

LES OGSÅ: Postens nye satsing - markedsplass for lokale butikker

Historisk omlegging

Overgang til postomdeling annenhver dag ble gjennomført fra 7. juli. Det er den største omleggingen i Postens historie og medførte nedbemanning av tusen årsverk, men ingen skal ha blitt oppsagt.

Nedgangen i postvolumene ble forsterket av pandemien. Det er gledelig å se at vi legger bak oss et første halvår hvor vi både har volumvekst og resultatfremgang på viktige områder knyttet til netthandel og logistikk.

I første halvår har Posten også fått på plass et eget nordisk utleveringsnett, som nå består av 1700 utleveringssteder i Sverige og 1300 i Danmark.

Del artikkel: