Det norske børsnoterte selskapet Strongpoint, som blant annet har levert pakkeskap til kjeder som Intersport, opplever nå sterk økning i etterspørselen av sine egenutviklede "click & collect"-løsninger. Spesielt innen dagligvarebransjen, som har skutt fart på nett den siste tiden. Likevel tyder mye på at veksten kunne vært høyere.
Vi har en rekke forretningsområder, men e-commerce er det forretningsområdet hvor vi har størst vekst. Spesielt sterk har veksten vært innen dagligvare, som vi leverer pakkeskapene "Lockers" til, sier Lasse Bjørnerud, salgssjef i Strongpoint, til Ehandel.
Pakkeskapene fungerer som hentestasjoner og kommer med tre temperatursoner - romtemperatur, kjøling og frysing. På denne måten kan kunder bestille dagligvarer på nett og hente de ferdigpakket i skapet utenfor butikken. Kunden mottar en SMS når varene er klare.
LES OGSÅ: Posten ruller ut 100 nye pakkebokser
"Game-changer for norsk dagligvarehandel"
Strongpoint finnes i store deler av Europa, men deres største marked i dag er Sverige med selskaper som Coop, ICA og Axfoods på kundelisten. Bjørnerud tror at coronakrisen vil være med på å fremskynde utviklingen også i norsk dagligvarebransje.
Jeg tror at situasjonen vil være en game-changer for norsk dagligvarehandel. Det er nok mange som ergrer seg for at de ikke er på nett nå, både food og non-food aktører. Kolonial har vist enorm vekst her til lands, og jeg tror resten av dagligvarebransjen forstår at de også må gjøre noe, sier han.
Coop Sverige har så langt etablert ni av totalt 60 "click & collect"-enheter i sin butikkjede. Disse utgjør nå 2000 av deres månedlige nettordre.
I dag står skapene for ca. 3 prosent av vårt totale online salg, men vi må da forstå at Coop Sverige enda ikke har fått ut de skapene som er planlagt for 2020 ennå, hvilket er estimert til ca. 40 ytterligere skap, sier Niklas Zeitlin, nettbutikksjef i Coop Sverige.
Mangler kapasitet
I Norge har aktører som både Kolonial, Meny og Morgenlevering rapportert stor pågang fra kunder som vil handle mat på nett etter at coronaviruset inntraff. Samme trend viser seg også i Sverige, hvor dagligvarehandel på nett i følge PostNord omsatte for over 7 milliarder kroner i fjor. I Norge har Nielsen Norge estimert at andelen ligger på 2 milliarder kroner i omsetning.
LES OGSÅ: Kolonial.no møter den store pågangen med ny nettbutikk
Corona har hatt en veldig stor påvirkning på dagligvarer på nett, og i Sverige har volumet hos alle aktører blitt mer en doblet siden uke 10. Enkelte avdelinger i Coop Sverige har en økningsindeks på over 1000, og det som holder tilbake videre salg er kapasiteten til dagligvareaktørene. Skapene har vært en populær løsning av åpenbare grunner i disse tider, sier Zeitlin.
I likhet med Zeitlin påpeker også Bjørnerud at manglende kapasitet i butikkene er en utfordring for å benytte pakkeskapenes fulle potensiale i dag.
Det vi kan si om vekst er at den har vært formidabel, men at den kunne vært mye høyere hvis kjedene hadde hatt nok hardware og høyere kapasitet i sine butikker. Når man bestiller mat på nettet finner man sjeldent ledige time-slots for henting og det har gjort at de kundene som tradisjonelt har benyttet "click & collect" har endt med å handle i butikkene i stedet, sier Bjørnerud.
Nye satsinger
Bjørnerud tror dog at dette vil forbedres på sikt, og forteller at det blant annet kan bli aktuelt å installere pakkeskap flere steder enn bare i butikker. Strongpoints siste satsing er mobile skap, som skal være godt egnet i for eksempel hytteområder. Samtidig ser man også på muligheter for å installere pakkeskap i borettslag.
Det handler om å løse last mile, enten om det er med et skap eller med hjemlevering. Vi er i dialog med eiendomsutviklere, som har forespurt skap til å oppbevare varer fra for eksempel Kolonial. Dette tror jeg kommer til å utvikle seg veldig, og man vil trolig se flere skap både i butikker og borettslag fremover, avslutter Bjørnerud.