ANNONSE

Sterke resultater for Zalando – vokser raskest i Norden

David Schneider, Co-CEO i Zalando, ved presentasjon av rapporten for 2021.
Foto: Zalando
Linn Adine Andersen

"Norge er et viktig marked"

ANNONSE

Det holdes en gjennomgående god tone når Zalando i dag presenterer sine tall for 2021. Fjoråret var preget av en sterk kundetilvekst, hvilket driver deres mål om å nå mer enn 30 milliarder euro i brutto varevolum innen 2025.

Veksten er i følge selskapet større enn forventet, med en inntekt som går opp 29,7 prosent til 10,4 milliarder euro. Det justerte driftsresultatet havner på 468,4 millioner euro.

Vi er veldig fornøyde med de sterke resultatene fra fjoråret. For å støtte opp under våre samarbeidspartnere lanserte vi 2021 Connected Retail i Norge, som gjør det mulig for lokale butikker å bli en del av vår plattform og dermed nå millioner av kunder. Denne muligheten ble tatt veldig godt imot av lokale butikker, og det er fint å kunne tilby norske kunder et mer spennende sortiment, sier Joanna Hummel, Nordisk Direktør i Zalando, og uttaler videre:

Norge er et viktig marked fullt av potensiale for oss, og Norden er en av de raskest voksende regionene for Zalando. Vi har ambisjoner om å fortsette denne veksten også i 2022 ved å tilby en lokal og relevant shopping opplevelse for våre kunder. Det er spennende og endelig få være en del av Zalando og å få være med på å utvikle  den nordiske virksomheten videre i år.

Joanna Hummel skal ha startet i stillingen som nordisk direktør hos Zalando for knappe tre måneder siden, i desember 2021. Med sin brede erfaring fra blant annet Lyko, Kicks og H&M Afound, har hun nå ansvaret for strategi og daglige forretninger i Zalandos nordiske marked.

"Bærekraftig moteplattform"

Som det av hovedpunktene fra 2021 trekkes det frem at Zalando fortsetter å utvikle seg mot en bærekraftig moteplattform med en netto-positiv innvirkning, inkludert fortsettelsen i overgang fra plast- til papirposer.

Samtidig som vi vokser som et selskap ønsker vi å benytte vår sterke posisjon til å drive positiv endring i moteindustrien. I 2022 vil vi jobbe enda hardere for å nå våre mål innen bærekraft og hjelpe kundene å ta valg som reflekterer deres verdier, sier David Schneider, Co-CEO i Zalando, ved presentasjon av rapporten.

I dag vil Zalando dessuten publisere sin Sustainability Progress Report for bærekraft, for andre gang. Her skal det presenteres blant annet hvordan Zalando har gjort noen fremskritt, men samtidig er i tekstmodus på noen områder.

Det må også nevnes at Zalando under fjoråret nådde en kundegruppe på over 10 millioner nye kunder, samt at deres medlemsprogram Zalando Plus passerte 1 million medlemmer. Innen utgangen av 2023 er målet å doble medlemsantallet.

Del artikkel: