ANNONSE

Sterkt kvartal for H&M – disse virksomhetene løfter resultatet

Linn Adine Andersen

Sellpy-kjøp og konsernets portfolio brands løfter resultatet.

ANNONSE

Torsdag morgen presenterer H&M sine regnskapstall for første kvartal, hvilket løper fra 1. desember 2022 til 28.februar 2023.

Med en omsetningsøkning på 12 prosent endte inntektene på 54,87 milliarder svenske kroner, opp fra 49,16 milliarder svenske kroner under tilsvarende periode året før. Resultat etter skatt endte på 540 millioner svenske kroner, opp 323 millioner sammenlignet med samme periode forrige regnskapsår.

H&M-gruppen står fortsatt sterkt med en robust finansiell posisjon, en stabil kontantstrøm og et godt sammensatt varelager. Begynnelsen av året viser at vi har tatt ytterligere steg mot målet om en driftsmargin på 10 prosent allerede neste år, sier H&M-sjefen Helena Helmersson, i en kommentar til regnskapstallene.

Driftsresultatet endte på 725 millioner svenske kroner. Dette er opp 267 millioner kroner sammenlignet med samme periode året før og økningen kommer til dels av den svenske bruktplattformen Sellpy. Plattformen ble konsolidert i H&M-konsernet første kvartal, etter at man har investert i Sellpy første gang for ti år siden. Dette gir en positiv resultateffekt på omtrentlig én milliard svenske kroner.

For ti år siden begynte vi å investere i Sellpy som på kort tid har blitt en av Europas største plattformer for second hand. Nå konsolideres selskapet i konsernet hvilket synliggjør verdien og skaper en positiv omvurderingseffekt på cirka en milliard kroner i kvartalet. Vi har ytterligere over 25 lovende selskaper i porteføljen, som for eksempel Renewcell, Treetotextile og Smartex for å nevne noen, sier Helmersson som henviser til deres nye forretningsmodeller under New growth and ventures.

Vekst på 19 prosent

Motegigantens portfolio brands, hvilket består av Cos, Monki, Weekday, & Other Stories og Arket, økte i perioden med 19 prosent i svenske kroner og 11 prosent i lokale valutaer.

Disse har hatt en sterk utvikling og blir stadig viktigere bidrag til konsernets vekst. Cos har gjort en omfattende oppgradering av sortimentet og styrket sin posisjonering i premiumsegmentet. Arket fortsetter å vokse raskt og er tredoblet siden 2019, sier Helmersson.

Samtidig har varelageret minsket med 16 prosent under første kvartal.

Selv om den utfordrende situasjonen i omverden består, ser vi flere områder hvor utviklingen går i riktig retning. De eksterne faktorene som påvirker innkjøpskostnadene fortsetter å forbedres, arbeidet med kostnads- og effektivitetsprogrammet pågår i full fart og mange av forandringene vi har gjort de siste årene begynner å gi effekt.

H&M har uttalt at de vil spare kostnader ved å kutte i antall ansatte og har blitt kritisert for håndteringen av nedbemanningen i Sverige. Totalt skal 1 500 ansatte i 69 butikker i nabolandet være berørt av nedbemanningen, som konsernet har uttalt at foreløpig ikke vil gjelde i Norge.

 

Del artikkel: