Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Stillstand for Clas Ohlson – kutter 75 stillinger

Kristofer Tonström, adm. direktør i Clas Ohlson.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Skal spare rundt 100 millioner kroner.

ANNONSE

Hvordan går det for Clas Ohlson? Jo, i selskapet fjerde kvartal, som løper fra 1. februar til og med den 30.april i år, står salget nærmest uforandret. Det landet på 1,77 milliarder svenske kroner mot 1,80 milliarder kroner i samme periode i fjor.

Salget på nett står også stilt mot fjoråret og endte på 220 millioner kroner, mot 221 millioner kroner året før. Driftsresultatet landet på -7 millioner kroner, hvilket er en oppgang fra 2022 da det lå på -10 millioner kroner.

I løpet av fjerde kvartal har vi fortsatt å samle krefter rundt kundetilbudet og kundemøtet. I et svært utfordrende detaljhandelsklima har vi møtt kundene med de riktige produktene på hylla og klart å omsette god kundetrafikk i butikk og på nett, kommenterer Kristofer Tonström, Clas Ohlsons administrerende direktør.

"Forsvare vår prisposisjon"

Nå venter dog besparelser hos Clas Ohlson. Totalt ryker 75 ansatte.

For å styrke konkurransekraften fremover og forsvare vår prisposisjon i en tid med kostnadsinflasjon i alt fra høyere lønnsutgifter til leie, reduseres nå organisasjonen med ytterligere 75 stillinger. Også evalueringen av IT-systemene, som startet tidligere i regnskapsåret, er i all hovedsak avsluttet etter kvartalets slutt, med det resultat at det er ytterligere muligheter for å konsolidere og fase ut systemer som ikke styrker virksomheten fremover, skriver Tonström.

"God utvikling"

Totalt skal tiltakene gi kostnadsbesparelser på 100 millioner kroner. Det skal også fremover fokuseres mer på de fysiske butikkene.

Med en god utvikling i sammenlignbare enheter og den positive mottakelsen av våre seneste butikkåpninger ser vi potensial i å igjen drive tilvekst med nye butikker. I skrivende stund har vi signert to nye butikkontrakter og planlegger å øke butikknettet med totalt cirka ti butikker netto i løpet av virksomhetsåret.

Selskapet opplyser at den underliggende utviklingen i de største markedene, Norge og Sverige, har vært bra. Også i Finland ruller det på, med stadig kortere ledetider i e-handelen og en sterk vekst i kundeklubben Club Clas.

 

Del artikkel: