Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Stor etterspørsel etter grillhytter på nett - sikter mot 30 millioner i år

Markedssjef Sigurd Schanke, Salgssjef Morten Ridderseth, Selger og administrasjonsansvarlig, Janette Lindgren og daglig leder, Dag-Roar Ridderseth Eriksen i Arctic Outdoor Cabins.
therese.karlsrud.haugen

Tok over familiebedriften og satset fullt på nettbutikk.

ANNONSE

Det siste året har interessen for å pynte opp i hagen og ved fritidsboligen vært stor, noe som også har fått fart på salget av grillhytter, gapahuker og lysthus.  

I 2015 tok Dag-Roar Ridderseth Eriksen over familiebedriften, Arctic Outdoor Cabins, som nå er størst i Norge på grillhytter. Etter mange år med fysisk utsalg på blant annet messer, valgte han å satse fullt på nettbutikk. Det har blitt en suksess.

Jeg tok over i 2015 og gikk rett på nett i 2016. Ambisjonen var å snu virksomheten bort fra tradisjonelt salg og satse på nettbutikk for å nå et større marked, sier Ridderseth Eriksen, til Ehandel.

Selskapet, som holder til i Tromsø, startet med det nordnorske markedet, men har senere utvidet til hele Norge og nå resten av Norden. Ridderseth Eriksen har samtidig gått fra å være ansatt alene til å nå ha fire fulltidsansatte. 

Så langt i år, frem til mai, har vi hatt en 88 prosent økning. Dette etter en sterk vekst i 2020.

I fjor solgte Arctic Outdoor Cabins for 26,4 millioner kroner, som er opp fra 13,3 millioner kroner i 2019. Samtidig endte driftsresultatet på rundt tre millioner kroner. 

"Vil se mot Europa i 2022"

Etterspørselen er ifølge grillhytte-gründeren størst i Norge, men i Sverige, Finland og Danmark øker også interessen. 

Produktene vi selger er mest kjent i Norge og Sverige, da det ikke er like utbredt i Danmark for eksempel. Likevel ser vi en økende interesse med en vekst på 65 prosent i Norge, og 140 prosent i Sverige og Danmark hittil i år, sier han og legger til at de selger til både forbruker- og bedriftsmarkedet:

Vi selger dessuten ikke bare til privatpersoner, men får også en del bestillinger fra for eksempel barnehager, sameier, borettslag, reiseliv, lag og foreninger og det offentlige.

Ridderseth Eriksen tror mye av fremgangen kommer av at de har gjort det enkelt og trygt for kundene å handle hos dem, samt fokus på å skape en unik kundeopplevelse. Selskapet er også opptatt av produktene skal være enkle å sette opp.

Våre produkter kommer som et byggesett i ferdige elementer som kunden enkelt setter opp selv. For å gjøre det så enkelt som mulig for våre kunder har vi utformet digitale monteringsanvisninger i 3D, som viser detaljert alle monteringsstegene fra start til slutt.

I tillegg til digitale monteringsanvisninger har selskapet utviklet sin egen AR-teknologi, som skal gjøre det enklere for kunden å se hvordan grillhytta, gapahuken eller lysthuset passer inn i hagen eller ved fritidsboligen.

Vi vil at kundene skal ha muligheten til å “ta og se på produktene”, selv om vi kun finnes på nett. Med vår AR-løsning kan man gjennom mobilen se hvordan produktet ser ut i virkeligheten. Utover det bruker vi mye tid på både bilder, video og informasjon til nettsiden for at kundene kan være trygge på hva de får hos oss.

Hva er neste steg for Arctic Outdoor Cabins?

Ekspandere videre og se hvordan vi kan bygge ut! Vi satser primært på Norden nå, men vil også se mot resten av Europa i 2022. I 2021 sikter vi mot en omsetning på 31,5 millioner kroner med fortsatt lønnsom vekst, avslutter Ridderseth Eriksen.

Del artikkel: