ANNONSE

Stor Google-oppdatering: ”Norske nettbutikker har en vei å gå”

Hannah Haraldsen Lindelien, Head of Search i Inevo.
therese.karlsrud.haugen

Undersøkelse av 100 nettbutikker.

ANNONSE

Google er i gang med en ny oppdatering av sin søketjeneste. Den nye oppdateringen fokuserer på brukervennlighet og heter Page Experience Update. Oppdateringen går ut på at Google vil inkludere «Core Web Vitals» som en rangeringsfaktor. Dette innebærer at tre måleparametere skal måle en nettsides ytelse fra et brukerperspektiv.

I den forbindelse har markedsføringsbyrået INEVO gjort en undersøkelse av hvordan 100 norske nettbutikker presterer på disse tre målene, som vurderer nettsidenes hastighet, interaktivitet og stabilitet. Den nye oppdateringen er planlagt i mai 2021.

Så, hvordan klarer norsk e-handel seg i testen? I følge funnene i denne undersøkelsen er det ingen av nettbutikkene som gjør det bra nok. Når det gjelder hastighet, hvor INEVO har testet nettbutikkenes mobilsider, lander gjennomsnittlig score på 24 av totalt 100 poeng. Majoriteten av nettbutikkene får karakteren "dårlig", mens det bare er 7 av nettsidene som lever opp til "middels".

Den som scorer best av de 100 nettbutikkene er NetOnNet med 71 poeng på mobilforsiden, skriver byrået.

Det er også 57,6 prosent av nettbutikkene som ikke tilfredsstiller kravene for innlasting og 69,7 prosent av nettbutikkene som ikke får tilfredstillende score på visuell stabilitet.

"Still forberedt"

Selv om ingen scorer bra nok til å klassifiseres som "god" av Google, er det likevel noen som kommer bedre ut enn andre. De som hadde best samlet resultat var NetOnNet, Jollyroom, Luxplus, Babyshop og Tights, i den rekkefølgen.

Testen viser at flere norske nettbutikker har en vei å gå for å følge beste praksis når det kommer til innlasting, interaktivitet og stabilitet. Akkurat hvor hardt nettsider vil straffes og belønnes med dårlige og gode rangeringer ut fra deres score på Core Web Vitals gjenstår å se i mai 2021. Vår beste tips er å stille forberedt, sier Hannah Haraldsen Lindelien, Head of Search i Inevo, i en kommentar til funnene.

Ved hjelp av PageSpeed Insight har INEVO testet mobilforsiden til alle nettbutikkene. Tallene i denne undersøkelsen gir derfor ikke et helhetlig bilde av hele domenets prestasjon, men er en god indikator fra en av de viktigste sidene på en nettside. INEVO valgte å teste scoren fra mobil da flertallet av søkene i Google blir utført på en mobil enhet.

Del artikkel: