Til tross for at nylige forbrukerundersøkelser viser nedgang i forbrukertillit øker detaljhandelen i april med 10 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Dette melder Virke, som henviser til Opinions Forbrukertillitsindeks (CCI).
Undersøkelsene skal vise en markant nedgang i forbrukernes tro på fremtiden. Denne måneden viser tallene -18,4 poeng, hvilket er en nedgang på 3,5 poeng fra april.
Til tross for at forbrukerne er mer usikre enn på lenge, er det få tegn til at nedgangen i forbrukertillit viser tydelige spor i handelen. Dagens tall er gode nyheter i en tid med stor usikkerhet, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitisk i Virke, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Klær og kosmetikk løfter detaljhandelen i mars
Verdiveksten i detaljhandelen øker og de fleste bransjer viser en positiv utvikling. Det er svake men positive tall i dagligvare til tross for at grensehandelen nå øker og landet på 2,1 milliarder kroner første kvartal i år – dette til sammenligning mot 20 millioner kroner samme kvartal i fjor, og 3,9 milliarder kroner samme kvartal i 2019.
LES OGSÅ: Klar økning i grensehandelen – "regjeringen må levere tiltak"