Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Store kleskjeder klages inn for grønnvasking

Skjermdump: H&M
therese.karlsrud.haugen
therese@ehandel.com

"Risikerer høye bøter"

ANNONSE

Forbrukerrådet krever at myndighetene griper inn overfor klesbransjen, på grunn av det de anser som villedende markedsføring. De peker på kleskjedenes grønnvasking, som kan lure forbrukere til å tro at klær er mer miljøvennlige enn det de egentlig er.

Det opplyser MinMote, som har fått tilgang til en klage Forbrukerrådet har sendt inn til Forbrukertilsynet.

LES OGSÅ: Får inn flere tonn med klær - så mye brennes opp

Nettbutikkene til H&M, Gina Tricot, KappAhl, Zalando og Bestseller er med i en undersøkelse som Forbrukerrådet har utført i perioden 4. mai 2020 til 5. juni 2020. Her har to tilfeldige plagg fra hver nettbutikk blitt trukket frem, hvor Forbrukerrådet har sett på hvordan butikken forsvarer at plaggene er bærekraftige.

Inger Lise Blyverket, direktør for Forbrukerrådet, mener at bærekraft- merking ofte er uten innhold og beregnet for å lure forbrukerne til å kjøpe mer klær med mindre dårlig samvittighet.

Denne type feilmerking er grønnvasking som gjør det umulig for oss forbrukere å ta miljøbevisste valg, sier Blyverket til MinMote, og fortsetter:

Nå har Forbrukerrådet sett seg lei og klager flere store kleskjeder inn til Forbrukertilsynet der de risikerer høye bøter for brudd på markedsføringsloven, sier Blyverket.

Kleskjedene bruker begreper som "sustainable" og "consious", noe Forbrukerrådet mener at flere av plaggene de har undersøkt ikke innfrir på eller som det ikke informeres godt nok om.

LES OGSÅ: Dette gjør motegigantene med klærne som blir til overs

Del artikkel: