ANNONSE

Store returstrømmer etter julen: «300 ganger så høyt»

Ikke alle er fornøyd med sine nettkjøp
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

«Bli flinkere til å beskrive størrelsen på klærne vi kjøper.»

ANNONSE

Over jul er vi virkelig blitt eksperter på å returnere varer fra nettshopping. Faktisk sender vi tilbake så mye som 300 prosent flere varer etter jul sammenlignet med netthandelreturer etter Black Friday og Cyber ​​​​Week, det viser statistikk fra en Salesforce-undersøkelse.

Startskuddet gikk allerede 25. november med Black Friday og påfølgende Cyberweek. Disse gled sømløst over i julehandelen og fortsetter langt ut i januar, nå som salget begynner. Millioner av pakker går gjennom logistikkselskapenes terminaler i denne perioden, forklarer Salesforce Norge-sjef Per Haakon Lomsdalen.

Men mange av pakkene sendes tilbake til terminalene og havner til slutt igjen i nettforhandlernes varehus.

Nylig publiserte Salesforce en undersøkelse av forbrukernes e-handelsvaner. Undersøkelsen dekker 1,5 milliarder kunder globalt. Tar man en nærmere titt på dataene for de nordiske landene, ser man at antallet returer knyttet til netthandel øker år for år.

Om du trodde at nivået på returer fra nettshopping er høyt rundt Cyberweek, selve netthandelens høytid, må du tro om igjen. Antallet returnerte varer handlet på nett i desember er nemlig 300 ganger så høyt som under Black Friday og Cyberweek, sier Lomsdalen og fortsetter:

Eksperter innen bærekraft ved svenske universiteter og høyskoler etterlyser nå en mer offensiv tilnærming for å få ned antall returer knyttet til netthandel. Det er enkle steg som må til, og som vil få ned returmengden og den tilhørende klimabelastningen. For eksempel kan nettbutikker bli flinkere til å beskrive størrelsen på klærne vi kjøper, og ikke minst informere om miljøkonsekvensene av retur.

Del artikkel: