ANNONSE

Stormberg merker grønnere kunder under årets Black Week

Daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen Ekberg.
therese.karlsrud.haugen

Påvirker dog ikke salget.

ANNONSE

Det er ingen tvil om at bærekraft er et hett tema også i handlehøytiden, hvor vi blant annet har sett flere eksempler på nettbutikker som dropper Black Friday. Samtidig velger enkelte å tilby mer holdbare produkter og nye funksjoner i sin nettbutikk, slik at kunden selv kan ta bevisste valg før de handler.

LES OGSÅ: Stormberg skal slå fjorårets rekorduke

Tall fra Brings e-handelsrapport viser at hele 3 av 10 kunder gjør et bevisst valg av nettbutikk med tanke på miljø. Det underbygger også en fersk undersøkelse fra Klarna om årets Black Week, hvor halvparten av de spurte forbrukerne har oppgitt at de vil ta hensyn til miljøet under salgsperioden. Dette har også Stormberg fått merke gjennom uken.

I år opplever vi mer enn noen gang at Kundene våre etterspør åpenhet rundt produksjon, og informasjon om dyrevelferd og miljøbelastning, sier daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen Ekberg, i en pressemelding. 

I mer enn 10 år har Stormberg kompensert for alle utslipp av klimagasser. Nå er de glade for at kundene har blitt mer bevisste. 

Vi er 100% klimanøytrale og kompenserer også for Kundens klimagassutslipp ved bruk og vask av klærne vi selger. Vi synes det er positivt at forbrukerne er mer bevisste i sine valg. Den miljøbevisste forbrukeren vil forme mer av kjøpsprosessene og kampanjene fremover, det ser vi tydelig, sier Ekberg.

Handles ikke mindre

Turtøysprodusenten var dessuten først ut i sin bransje med egen panteordning for brukt og ødelagt tøy, hvor selskapet i fjor skal ha mottatt hele 12 000 pantevarer. Disse har gått til gjenbruk og resirkulering. 

For oss er det viktig å møte forbrukernes ønsker og vi ser at vi ved hjelp av små løsninger, slik som «Klikk og hent» både kan gi Kundene våre rask og sømløs handel, og samtidig spare miljøet for det det medfører å frakte varer. Panteordningen vi har på brukte klær er også noe som blir satt stor pris på, sier Ekberg.

Opplever dere at kundene handler mindre i år?

Handlemønstrene endrer seg, men ikke nødvendigvis slik at det handles mindre. Alle rapporter og tall viser at forbrukerne i mye større grad enn før er opptatt av å velge de merkevarene som er tydelige og åpne på hvor de står med tanke på klima, miljø og dyrevelferd. Vi ser også at mange er opptatt av merkeordninger. I Stormberg har vi vært tidlig ute med å ta bevisste valg i forhold til f.eks. dyrevelferd. Vi bruker ikke pels, heller ikke fuskepels fordi vi ikke ønsker å bidra til at pels er en del av motebildet. Vi har også sertifisering på all dun- og ull som brukes i vårt turtøy, forklarer Ekberg til Ehandel.

Del artikkel: