ANNONSE

Stormberg oppsummerer året – gjort store digitale fremskritt

Ida Kristin Moe, kommunikasjonssjef i Stormberg, forteller om året som har gått.
Foto: Stormberg
Linn Adine Andersen

Nettbutikk og butikk er knyttet tettere sammen.

ANNONSE

I takt med en økende grad av bevisste forbrukere, vokser det frem nye løsninger og forretningsmodeller. Samtidig lever vi fortsatt i en verden preget av pandemi, hvor blant annet frakt- og forsyningsproblemer har gjort seg gjeldende gjennom året.

Pandemien og et presset fraktmarked har også påvirket Stormberg, på ulike områder. Det er allikevel ikke dette som har preget Stormberg mest i 2021, for mye annet har skjedd – og viktige milepæler er nådd.

En viktig investering for oss dette året var at vi byttet plattform til nettbutikken. Det gjør at vi kan utnytte kunstig intelligens bedre, blant annet til visning av produkter som er relevante for kunden. I høst lanserte vi også kundeklubb, og med nye systemer på plass ligger det er stort mulighetsrom som vi gleder oss til å jobbe videre med for å hele tiden forbedre kjøpsopplevelsen til kunden, forteller Ida Kristine Moe, kommunikasjonssjef i Stormberg, til Ehandel.

Bytte av plattform har påvirket alle elementer av driften, opplyser Moe. Nå skal nettbutikk og butikk være enda tettere knyttet sammen, hvilket kommer godt med når allerede friluftsglade nordmenn ser ut til å ha tatt bruken av nær natur et steg videre under pandemien.

En annen gladnyhet er hvordan Stormberg i år bikket 50 millioner kroner donert til ulike formål opp gjennom årene. Hvert år donerer nemlig turtøyprodusenten 1 prosent av den årlige omsetningen til samfunnsnyttige og humanitære forhold. I år er det gitt midler til fem ulike tiltak, deriblant Vest-Agder Krisesenter, Klimakvoter - treplanting i Myanmar samt Skeive Sørlandsdager.

Ny lov trer i kraft 2022

Med naturen som fristed øker gjerne også bevisstheten rundt forbruk og bærekraft, samt ønsket om en mer transparent bransje. Hos Stormberg merker man at kundene ønsker å ta valg som bidrar til en bærekraftig fremtid, samtidig som flere er opptatt av hvor varene de handler er produsert.

Til neste sommer trer åpenhetsloven i kraft, og vil stille strengere krav til produsenter. Loven pålegger næringslivet et større ansvar nedover i leverandørkjeden. Det er vi glade for. I Stormberg har vi gjennom mange år jobbet for rettferdig og ansvarlig handel, og vi var blant annet den første i vår bransje som offentliggjorde fabrikklistene våre for over 15 år siden, forteller Moe.

Ellers vil det kommende året blant annet inneholde et nytt prosjekt for turtøyprodusenten. Stormberg har allerede en løsning hvor kunder kan pante brukte klær av deres eget merke. I 2022 vil man innføre muligheten for reparasjon.

Overgangen til en mer sirkulær økonomi blir nok også stadig mer gjeldende i vår bransje. Selv har vi gjort tester med å åpne for bruktsalg i nettbutikken, og er i gang med et spennende prosjekt rundt reparasjon av turtøy som leveres tilbake gjennom panteordningen vi har på alt brukt Stormberg-tøy, forklarer kommunikasjonssjefen.

I markedet for sport- og friluftsutstyr dukker det stadig opp nye konkurrenter. Dette ønskes velkomment, og Moe er sikker på at det bidrar til både skjerpede aktører samt utvikling hvor nettopp kunden står i fokus.

Vi ser at generasjonen som vokser opp i dag er mer åpne for gjenbruk og utleieløsninger, så nye forretningsmodeller vil nok vokse frem, også i vår bransje, avslutter Moe.

Del artikkel: