SPONSET INNHOLD

Større krav til klima og kvalitet

Erik G. Sønsterud, CEO i Elkjøp Nordic, tror koronakrisen gjør nettkundene mer bevisst på bærekraftig handel og produkter med høy kvalitet.

Koronakrisen har påvirket mennesker på ulike måter, og mange går usikre og uforutsigbare tider i møte – spesielt økonomisk. Sønsterud mener at effekten kan være at flere netthandlere blir mer bevisst på eget forbruk.

Mange vil å ta vare på det de allerede har fremfor å kjøpe nytt, og andre vil være mer tro til det å handle bærekraftig for å leve opp til sitt verdigrunnlag, sier han, og legger til at hendelser som koronapandemien gjør at mange vender seg mer innover og reflekterer over hva som er viktig i livet.

Mer miljø

Sønsterud mener at nordiske forbrukere lenge har hatt et sterkt forhold til bærekraft, og at pandemien bare vil forsterke dette forholdet.

Vi hjelper stadig flere kunder med å finne miljøvennlige produkter og ta bærekraftige valg når de handler hos oss, og jeg mener helt klart at krisen vi nå er inne i vil fortsette å styrke deres bevissthet rundt klima og miljø, forteller Sønsterud.

Han tror også at kombinasjonen av dårlig samvittighet for høyt forbruk og mindre å rutte med, kan være en kombinasjon som resulterer i mer bærekraftige valg og kutt i forbruk.

Folk vil fortsatt både trenge og ha lyst på det butikkene har å selge, men om forbruket går noe ned kan det bety enda mer kvalitets- og ansvarsbevisste kunder når de først handler. Disse vil stille høye krav til hva de kjøper og hvem de kjøper det fra, og vil til gjengjeld være villige til å betale mer for å få bærekraftige produkter, med en kvalitet som varer, fra en ansvarlig leverandør.

Les mer om Sønsteruds tanker om koronapandemien, netthandel og forbrukertrender i siste utgave av Bring Research her.

Del artikkel: