Nettbutikken Babybanden, som åpnet en stor fysisk butikk for drøye to år siden, legges ned da de med underskudd og et ikke-fungerende opprydningsforsøk ikke lenger klarer å konkurrere i det tøffe markedet. Dette melder DN, som har pratet med den daglige lederen for eierselskapet til Babybanden, Frank Wirum.
Det er besluttet en styrt nedleggelse. Babybanden har over tid hatt dårlige resultater, og derfor var det en naturlig avgjørelse for eierselskapet, sier daglig leder Frank Wirum til DN.
LES OGSÅ: Detaljhandelen smittet: Konkursøkningen vil trolig fortsette i mars
Babybanden hadde butikk og kommersiell avdeling i Kristiansand, i tillegg til et logistikksenter på hovedkontoret hos Komplett i Sandefjord. Det var satsingen på en stor butikk på Skøyen i Oslo som ble starten på slutten for butikken som spesialiserte seg på babyutstyr.
Det som til slutt tok livet av Babybanden var satsingen på en stor butikk i Oslo. På Skøyen ble det etablert en consept store 2000 kvadratmeter stor butikk som nærmest var et opplevelsessenter, samtidig som det ble gjort en kraftig tekstilsatsing. Dette var noe av årsaken til at kostnadene tok overhånd og at man mistet kontrollen, sier Wirum.
LES OGSÅ: Lindex utvider - lanserer hos nettgigant
Mislykket gjenopplivningsforsøk
De siste årene har opprydning stått på plakaten, noe som ikke har gitt særlige resultater. I løpet av ryddeprosessen har det dukket opp flere problemer, og kostnadene ble for store. I 2018 ble underskuddet på 21 millioner kroner, og fra 2018 til 2019 falt omsetningen fra 91 millioner kroner til 73 millioner kroner.
Marginene er for lave på babyutstyr. De må opp igjen, for det er tøft å tjene penger. Det må tas et felles grep sammen med leverandørene. Også leverandørsiden vil endre seg fordi det i dag er altfor mange agenter i verdikjeden mellom de som selger til konsumentene og produsentene, sier Wirum.