ANNONSE

Stortap for markedsplassen: "Svært tøft kvartal"

Fredrik Norberg, adm. dir. i Cdon. // Foto: Cdon
"Ikke fornøyde".
David Gustavsson

Cdon er her med sin rapport for første kvartal. Og denne gangen tyder vi en liten skuffelse.

Omsetningen økte faktisk med 4,7 prosent til 95,8 millioner svenske kroner (91,5). Og bruttoresultatet økte til 70,4 millioner (51,9), med en bruttomargin på 73,5 prosent (56,7).

ANNONSE

Alt bra så langt. Men EBITDA-resultatet endte samtidig på -2,2 millioner kroner (0,6).

Dette er vår første negative EBITDA på over et år, og vi er ikke fornøyde med å bryte den positive EBITDA-rekken siden Q1 i fjor, kommenterer administrerende direktør i Cdon, Fredrik Norberg.

Driftsresultatet, EBIT, ble en enda mer dyster historie og endte på -26,7 millioner kroner (-5,0). Resultat per aksje var -2,52 kroner (-0,77).

Selskapet sier at de har blitt negativt påvirket av Googles algoritmeendringer. Man skylder også tapet på at det har tatt mye tid og fokus å legge ned kontoret i Malmö. Cdon peker dessuten på en migrering fra én e-handelsplattform til en annen som tidskrevende.

Samlet sett resulterte disse utfordringene i et svært tøft kvartal, og vi er ikke fornøyde med resultatet vårt. Vi er imidlertid fortsatt overbevist om at vi tar de riktige stegene mot vårt langsiktige mål: å bli den ledende markedsplassen i Norden, avslutter administrerende direktør.

Del artikkel: