Fra og med 1. januar trådte den nye lovgivningen for all korthandel på nett i kraft. Kravene innføres for å gjøre det tryggere for forbrukere å betale, og betyr i praksis at alle kjøp må godkjennes med BankID. Hvis nettbutikker ikke oppfyller de nye kravene med 3D-Secure i betalingsløsningen, blir betalingen avvist og kunden får ikke handlet.
Gjennom tokenisering av kort, avtaler med kortnettverkene og bankene har Vipps forenklet dette, slik at man ikke skal trenge å bruke BankID.
Vi tror at trenden med økende bruk av mobile betalingsløsninger kommer til å fortsette og at Vipps i større grad foretrekkes fremover fordi det gjør det enklere å handle på nett. Vipps oppfyller nye lovkrav til sikkerhet fra 1.januar og det er fortsatt like enkelt å betale med Vipps som før, sier Vegar Heir, kommersiell leder i Vipps, i en pressemelding.
Omsetningen økte 77 prosent
Mens omsetningen for Vipps på nett økte med 77 prosent fra 2019 til 2020, og 72 prosent i fjerde kvartal, øker omsetningen fra kortbruk i fysiske butikker kun marginalt.
Like interessant som veksten i netthandelen er endringen i nordmenns betalingsvaner på nett. Nordmenn ser nemlig ut til å bytte kortene med mobile lommebøker i økende grad. Tradisjonelt har kort, på samme måte som i fysiske butikker tidligere vært førstevalget som betalingsmiddel på nett. Dette er i ferd med å endre seg, skriver Vipps.
I følge en rapport fra WorldPay's øker preferansen for digitale lommebøker i netthandelen fra 36 til 42 prosent på verdensbasis. I Norge økte antall brukere av Vipps på nett fra 2019 til 2020 med 22 prosent. Over 2,9 millioner nordmenn brukte Vipps på nett i løpet av 2020.
Veldig mange klargjorde nettbutikkene for årets julehandel, noe som førte et hopp i antall Vipps-klare nettbutikker. I slutten av fjerde kvartal var det 150 prosent flere nettbutikker som var aktive enn ved samme periode i fjor.