Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Svensk e-handelsekspert lanserer i Norge: "Noe jeg har ønsket å gjøre lenge"

Soledad Gonzalez, marknadskoordinator på Kodmyran. // Foto: Postnord/Press
"Helt avgjørende for å skape en god opplevelse".
Jimmy Andersson
jimmy@netthandel.no

Våren 2023 forlot e-handelseksperten Soledad Gonzalez Postnord der hun blant annet jobbet som e-handelsrådgiver. I stedet flyttet hun over til den svenske e-handelsleverandøren Kodmyran, der hun tok rollen som markedskoordinator.

Nå er det på tide med et nytt eventyr. Gonzalez skal nemlig lansere nettbutikken Nostalgiska.se i Norge. En av tre nettbutikker drevet av grunnleggeren og administrerende direktøren i Kodmyran, Katrin Lundgren.

ANNONSE

Å jobbe hands-on med e-handel er noe jeg har ønsket å gjøre lenge. Jeg ble derfor veldig glad da vi bestemte oss for å starte en e-handel i Norge, og at jeg ved siden av min nåværende rolle skulle få drive dette prosjektet, sier Gonzalez og fortsetter:

Det er en god måte å lære mer om e-handel i praksis, samt å forstå utfordringene kundene våre står overfor. Resten av Kodmyran-teamet vil selvfølgelig følge nøye med på meg, men prosjektet er helt mitt eget å drive og lære praktisk e-handel av.

Nostalgiske ting

Prosjektet er fortsatt i startfasen, og det er foreløpig ingen nøyaktig lanseringsdato for butikken. Målet er imidlertid å lansere en gang mot slutten av sommeren, mest sannsynlig under navnet Nostalgiska.no.

Og akkurat som navnet antyder, vil butikken inneholde ting som får deg til å føle deg nostalgisk, forteller Gonzalez.

Ting du husker fra barndommen din, ofte ting som bestemor eller farmor hadde hjemme. Du vil finne alt fra kjøkkenutstyr til julepynt, og til og med retro godteri fra bestemors tid.

Forstå kunden

Ifølge Gonzalez har man de siste årene sett økt interesse fra norske kunder i den svenske nettbutikken, spesielt i julehandelen. Det er derfor ikke så rart at man nå velger å teste markedet seriøst. Men det er noen ting som må på plass først.

Akkurat nå fokuserer jeg på å forstå den norske forbrukerens kjøpevaner, spesielt når det gjelder leverings- og betalingsmetoder. Også tollregler er noe jeg føler at jeg må sette meg inn i. Å ha innsikt i dette er helt avgjørende for å skape en god kjøpsopplevelse for våre norske kunder.

Planen er også å lansere den nye nettbutikken på en så kostnadseffektiv måte som mulig ved å gjøre alt selv.

Det er selvfølgelig forskjell om et stort selskap går inn i Norge og om små e-handlere ekspanderer internasjonalt, men samtidig er prosessene de samme selv om budsjett og tilnærming kan være forskjellige, sier Gonzalez.

Verd å nevne er at dette prosjektet kommer til å bli mer enn bare å starte nettbutikken; vi vil også dele innhold både på vår blogg og på vår LinkedIn-side om våre lærdommer, slik at andre e-handlere også kan lære av vår reise. Et av målene våre er å bidra til våre kunder og andre e-handlere der ute ved å tilby verdifull kunnskap og erfaringer.

Del artikkel: