Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Svensk e-handelsnykommer går all in i Norge: “Stort gjennomslag”

Marwin Gordon, gründeren av Weard, er klar for å satse på det norske markedet.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Norge er først ut på en forhåpentligvis europeisk satsing.

ANNONSE

Det svenske e-handleren Weard har raskt gjort suksess i hjemmemarkedet. I sin nettbutikk selger selskapet undertøy og basisplagg produsert av bambusviskose – et materiale andre moteaktører gjerne inkluderer i visse kolleksjoner.

Gründeren Martin Gordon har derimot gått all in. Under Weards første fullstendige regnskapsår solgte selskapet for hele 5 millioner kroner, med positive tall på bunnlinja. Gjennom 2021 triplet man omsetningen til over 15 millioner kroner – og nå er Weard klare for Norge.

Vi har tatt en prat med Gordon som etter en "soft launch" nå har satt inn et ekstra gir på det norske markedet.

Hvilke forventninger har dere til det norske markedet? I lys av situasjonen i samfunnet med økte priser på alle kanter – er dette et bra tidspunkt å ekspandere til et nytt land på?

Folk vil alltid trenge godt og behagelig undertøy, det merket vi under pandemien, hvordan forbruket av komfortabelt undertøy økte. Vi har et proof of concept fra Sverige som vi nå vil teste på andre markeder, og man kan aldri vite om det er helt rett timing – men vi føler at produktene våre er såpass gode at etterspørselen finnes. Vi kommer til å teste markedet og se om det er rett for oss og så får vi se hvordan det går. Med økte strømpriser trenger alle varmt og behagelig undertøy og loungetøy, sier gründeren Marwin Gordon til Ehandel.

Hva er deres målsetting for den norske ekspansjonen? 

Vi vil lære oss et nytt marked og vi håper å få like stort gjennomslag som i Sverige. Målet er å fortsette i Norden og senere i Europa, så Norge er et perfekt første steg da det er et marked som er veldig likt det svenske.

"Fremtidens materiale"

Nettopp det at hele sortimentet består at produkter i materialet bambus er viktig for Weard. For Gordon er dette materialet fremtiden i det han peker mot en utdatert motebransje.

Bambus er et magisk materiale som er mykt, behagelig og luksuriøst. Vi vil utfordre en alt for gammel klesindustri og skape klær av framtidens materiale. Første gangen vi kjente på bambusmaterialet ble vi forelsket, forteller Gordon engasjert.

Hvor produserer dere klærne og hvor sendes de fra?

De fleste klærne produseres i Kina der bambusen vokser. Vi forsøker å flytte mer og mer produksjon til Europa for raskere leveringstider. Alt pakkes i Stockholm og sendes videre derfra med valgt fraktmetode. Målet er på sikt å starte et eget lager i Norge for å kunne tilby enda raskere leveranse til de norske kundene, avslutter Gordon.

Etter Norge skal Nederland stå for tur. Weard har dessuten testet pop-up-butikk i Sverige samt egne, fysiske butikker. Hvoedfokuset ligger dog på nettbutikken i tiden fremover.

Del artikkel: