Den svenske nettbutikken Ellen selger produkter innen intimhelse rettet mot kvinner. I fjor valgte selskapet, som er til stede både i Norge, Tyskland, Frankrike og Belgia i tillegg til hjemmemarkedet, å endre sin merkevareidentitet for å "harmonisere merkevaren i Norden og Tyskland".
Nå kan det børsnoterte selskapet melde om sterk tilvekst i alle markeder i årets første tre måneder, sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen endte på rett over 7 millioner svenske kroner, hvilket er en vekst på over 50 prosent sammenlignet med i fjor.
Bruttomarginalen styrkes med 7 prosentpoeng og inntektene (ebitda) øker med 92 prosent til -106 000 svenske kroner.
Det er gledelig å se at vårt målbevisste arbeid gir resultater. Vi ser et trendbrudd i positiv retning. Vi befinner oss dog på et urolig marked i et tøft økonomisk klima som blant annet påvirker privatøkonomien og kjøpekraften rent generelt hos forbrukere generelt. Dette er faktorer som vil kunne påvirke Ellens utvikling, sier Charlotta Nilsson, administrerende direktør i Ellen AB, i en kommentar til første kvartals sifre.
Det påpekes at både Norge, Sverige og Tyskland leverer en sterk tilvekst. Sammenlignet med fjoråret øker Norden (Norge og Sverige) med 50,4 prosent og Tyskland med 22,4 prosent. I Frankrike og Belgia selger Ellen sine produkter under varemerket Saforelle, og i disse landene økte salget i perioden med 85,5 prosent. De sistnevnte markedene står for
Vår fortsatte ambisjon er å oppnå lønnsom salgstilvekst, avslutter Nilsson.
Ellen AB omsatte i 2021 for 18,8 millioner svenske kroner, en svært knapp økning mot 2020. Rekordåret ser ut til å ha vært 2019 da man nådde 21,3 millioner i omsetning.