Det svenske netthandelselskapet Sweef Furniture satser nå internasjonalt – med Norge som første marked i sikte. Valget grunnes av en sterk etterspørsel fra norske kunder, og skal ha vært et opplagt neste steg for selskapet.
Møbelaktøren har siden 2011 vokst jevnt, og i fjor økte man omsetningen fra litt over 87 millioner kroner i 2020 til 133 millioner kroner i 2021. Selskapet er allerede live på sweef.no og åpningen av et showroom i Oslo er ikke langt unna.
Showroom i Oslo er planlagt åpnet i mai i Schweigaardsgate 17-19. Vårt showroom er tilknyttet netthandelen, vi har ingen kassetjeneste, men her kan man først og fremst se utvalgte modeller, prøvesitte dem og se tekstilprøver på nært hold, forteller Linda Fernell, PR Manager i Sweef Furniture, til Ehandel.
Selskapets primære fokus ligger altså på e-handelen, ikke på tradisjonelle, fysiske butikker. Den norske netthandelen vil drives at den svenske ledelsen, men det er for tilfellet ansatt norsktalende personale til kundeservice. Det er Pontus Samuelsson, digital markedsfører i selskapet, som får ansvaret for showroom i Oslo.
LES OGSÅ: På vei mot 100 millioner: "En stor interesse fra Norge"
Når det kommer til strategi for det norske markedet, håper Fernell strategien som er brukt i Sverige vil kunne overføres med samme suksess i Norge.
Vi har et mål om å omsette for 5-10 millioner det første året, men det er også et helt nytt marked for oss der vi i dag er relativt ukjente. Vi håper å kunne øke vår merkevarekjennskap med samme strategi som har vært vellykket i Sverige, basert på anbefalinger i nære kretser, word of mouth, influensermarkedsføring samt annonser på sosiale medier, forteller Fernell.