For omtrent ett år siden utvidet det svenske moteselskapet Lager 157 til Norge. Selskapet har planer om å åpne 10 til 15 butikker i Norge, og to er allerede på plass i Oslo og Sandnes.
Vi har tatt en prat med Johanna Winther, COO i Lager 157, som forteller til Ehandel at de er veldig fornøyde med responsen de har fått etter at de lanserte i Norge.
Vi har fått mye positiv respons både når det gjelder pris og kvalitet. Alle kanaler viser en god vekst. Sandnesbutikken omsatte i desember på lik linje med vår eldste butikk, så det er vi veldig fornøyde med, spesielt siden Sandnesbutikken åpnet først i slutten av november, forteller Winther.
Moteselskapet merker ikke noe særlig forskjell på den svenske og den norske klesbransjen. Hovedfokuset deres, basis- og denimklær, står ganske likt i de to nabolandene og de ser derfor store muligheter for varemarkedet også i Norge.
I september i fjor meddelte selskapet at de bikket én milliard i omsetning, og at de skulle satse fullt på omnikanal fremover. Målet for 2020 er å fortsatt levere god vekst, og majoriteten av denne veksten kommer fra allerede eksisterende butikker samt netthandel.
Winther forteller at de ønsker å etablere 8 til 9 nye butikker i år, men at det avhenger av at de kommer i mål med leieforhandlinger på steder som passer konseptet deres. Tidligere har selskapet fortalt at de er nøye på hvor de etablerer butikker, og at de er best på de mellomstore byene hvor de kan bygge nær kontakt med innbyggerne.
LES OGSÅ: Lager 157 omsetter for én milliard - nå styrkes posisjonen i Norge
Ingen direkte sammenheng mellom pris og kvalitet
Den økte bevisstheten rundt miljø og bærekraft gjør flere kunder oppmerksomme på hvor klærne de kjøper kommer fra og hva de er laget av. Ved spørsmål om hvordan selskapet kan selge klær til en såpass billig penge er talen klar fra Winther - det er ingen direkte sammenheng mellom pris og kvalitet. Ved å være forsiktige med ressurser vil de tilby god verdi for pengene til sine kunder.
Vi produserer klærne på samme fabrikker som andre store aktører og betaler like mye i innkjøp for plagget, men vi har en annen prismodell og en annen tilnærming til kostnader. Det gjør at vi ikke må legge på like mye. Vi betaler for eksempel aldri for å annonsere eller for at influensene skal påstå at de liker varene våre. Hovedkontoret vårt ligger i en gammel fabrikk på landet, forteller Winther.
LES OGSÅ: Slik påvirker nyttårsforsettene netthandelen
Sømløse kundemøter viktigst
Lager 157 fokuserer på kundemøtet, både fysisk og digitalt, som viktigste faktor for å kunne lykkes i klesbransjen i fremtiden.
Vi mener det er viktig at kundene har mulighet til å velge hvilken type kanal de ønsker å handle i; omniopplevelsen skal helst være sømløs. Og hvis omni-regnestykket skal gå opp, må muligheten til å skape effektiv distribusjon i tilgjengelige kanaler være godt utprøvd, sier Winther.
Winther meddeler også at selv om fokuset først og fremst er på Norge nå, ser de definitivt for seg en utvidelse til både Finland og Danmark i fremtiden.