Den svenske nettbutikken Yogia planlegger lansering i Norge. Nettbutikkens produkter er innen yoga-livsstilen, og i april passerte de for første gang millionen på én måned. Bak selskapet står gründeren Katarina Andersson og den nyansatte netthandelssjefen Marika Lundriksson.
LES OGSÅ: Verdenskjent sportsmerke åpner nettbutikk i Norge
Selskapet skal nå ha skaffet seg VOEC-nummer, altså norsk momsregisteringsnummer for nettbutikker, og ser med dette store muligheter på det norske markedet.
Vi har alltid vært interesserte i en ekspansjon til Norge da vi har fått bestillinger derfra og merket en etterspørsel fra det norske markedet til tross for at vi ikke markedsfører oss der. Vi har tidligere sett store hindre gjeldende tollhåndtering, momsregistrering etc., men nå ser vi at VOEC muliggjør en ekspansjon, sier Lundriksson til Ehandel.
Netthandelssjefen røper at de har registrert en etterspørsel på det norske markedet som de ønsker å undersøke videre, og at en lansering vil skje innen 1-1,5 år. Hun har troen på at deres varierte produktsortiment vil gjøre at de skiller seg ut på det norske markedet.
Det finnes flere sterke aktører innen vårt område på det norske markedet i dag. Men likt som i Sverige har de fleste en noe smalere nisje enn oss, til eksempel at de kun selger yogaklær. Det er få som har den samme miksen av produkter og bredde av varemerker som vi har, hvilket gjør at vi tror det finnes en plass på markedet for oss, sier Lundriksson.
Under 2019 omsatte Yogia for 6,7 millioner svenske kroner.