ANNONSE

Svensk pante-app i sterk vekst – sikter mot 17 millioner i år

Bower-teamet, her med Suwar Mert i midten i blå polo-trøye.
Linn Adine Andersen

..og 10 millioner brukere om to år.

ANNONSE

Nestlé Norge, Plantasjen og Nespresso Norge er noen av selskapene her til lands som har inngått samarbeid med den svenske pante-appen Bower.

Bower er i rask vekst, og håper å nå 17 millioner svenske kroner i år. Det stopper dog ikke der, og selskapets leder Suwar Mert planlegger å øke antallet brukere fra 300 000 i dag til 10 millioner brukere på kun to år.

Det hele begynte i 2015 da Mert sa opp din jobb som sivilingeniør for å starte et selskap for pant på tøyposer. Det gikk dog ikke helt etter planen.

Jeg fikk idéen når jeg var med min kone og datter i Thailand, og grunnen til at jeg turte å prøve var nok fordi jeg kommer fra en familie med åtte søsken og jeg tenkte at vi kunne flytte hjem til en av disse om jeg ikke fikk selskapet til å bli lønnsomt, sier Mert til Ehandel.

Forretningsidéen med å pante tøyposer ble erstattet med pant på butikkenes plastposer, men det hele var basert på et analogt system som ikke overbeviste forbrukerne.

Fri bruk av oppsamlede poeng

I 2019 kom Mert på løsningen som appen Bower i dag leverer. Når man registrerer sin pant hos Bower får man poeng som forbrukeren kan bruke akkurat hvordan de ønsker. Panten kan betales ut i kroner og øre, eller den kan benyttes som en tilgodelapp ved neste kjøp.

Skincity for eksempel, de gir tilbake fem kroner per pantet emballasje til sine kunder, sier Mert.

Man kan dessuten velge å donere bort sine Bowerpoeng til ulike selskaper som er listet opp i appen.

LES OGSÅ: Plantasjen innfører emballasje-pant i samarbeid med svensk app

Ansetter på løpende bånd

Selskapet har i dag 26 ansatte. Innen sommeren skal dette tallet økes til 30. Kompetansen de henter nå skal stort sett være ingeniører samt tech-personell.

Bower finnes i dag i Norden og straks i Storbritannia. Om ikke lenge vil man også etableres i Los Angeles.

Vi fikk også nylig en forespørsel fra Zespri, verdens største markedsfører av Kiwi. De fant oss etter å ha lett en stund, og vi fikk muligheten til å pitche konseptet vårt før vi fant tonen med hverandre.

Bower fanger også oppmerksomheten til store selskaper som Procter & Gamble og Unilever, hvilket gir Mert grunn til å tro at appen er skalerbar. I år er målet at Bower skal nå en omsetning på 17 millioner svenske kroner.

I 2021 omsatte vi for 5,4 millioner kroner, og året innen omsatte vi for 1,1 millioner kroner.

Satser sterkere internasjonalt

Årsaken til at Bower opplever så sterk vekst akkurat nå mener Mert er fordi "alle" selskaper prater om sirkulær økonomi.

Selv om du har en bærekraftig og gjenvinnbar emballasje, så spiller det ingen rolle dersom den ikke gjenvinnes. Det er her Bower kommer inn i bildet, sier Mert.

Nå er høyeste prioritet å lansere tjenesten bredere og på internasjonale markeder.

Vi har ingen direkte konkurrenter, men det finnes lignende løsninger i Italia, Spania og Østerrike. Vårt håp er at alt skal få en panteverdi, at vi kan skape flere vertikaler og at det blir mulig gjennom oss å kunne pante møbler og tekstiler.

For selskaper som ønsker å benytte seg av Bowers løsninger vil man måtte ut med en årlig avgift på rundt 125 000 svenske kroner – avhengig av markedet og størrelse på eget sortiment opplyser Bower.

Del artikkel: