ANNONSE

Svensk utfordrer lanserer i Norge – sikter mot 100 000 brukere

Niclas Sandin, CEO i BookBeat, her med William Jakoby, Head of Expansion I BookBeat.
Foto: BookBeat
Linn Adine Andersen

Målet skal være innen rekkevidde gitt veksten i det norske bokmarkedet.

ANNONSE

Allerede godt etablert i kjernemarkedene Sverige, Finland og Tyskland, lanseres nå den svenske lydboktjenesten BookBeat i Norge.

Om kort tid skal nordmenn kunne finne opptil 500.000 lyd- og e-bøker i strømmetjenesten, som har inngått avtaler med flere forlag som Gyldendal, Cappelen Damm, Strawberry Forlag samt Vigmostad & Bjørke.

Endelig! Vi har lenge hatt ambisjoner om å lansere i Norge. Da forholdene ble lagt til rette tidligere i år føltes det som et naturlig neste skritt å få på plass en norsk versjon av tjenesten for å komme raskt inn på markedet. Vi ser også at det er rom for å ta en posisjon ved å tilby norske lyttere den beste kundeopplevelsen når det kommer til strømming av lydbøker. Målet er å på sikt nå minst 100 000 brukere, noe som føles oppnåelig gitt den veksten vi ser i det norske bokmarkedet, sier Niclas Sandin, CEO i BookBeat, i en pressemelding.

Tidligere i år gikk også svenske Nextory inn i det norske markedet, og konkurransen tilspisses. Fra tidligere av har de norske forbrukerne hatt tilgang på lydboktjenestene Fabel og Storytel.

Vi er den strømmetjenesten med de mest fornøyde brukerne i alle kjernemarkedene våre, og vi har de samme ambisjonene for Norge. Dette skal det norske teamet i samarbeid med de 130 andre stjernene på Stockholm-kontoret sørge for, sier William Jakoby, Head of Expansion i BookBeat, og uttaler videre:

Når tjenesten lanseres i dag er det for å kunne tilby norske lyttere en forsmak av hva BookBeat skal bli. I løpet de neste månedene vil de første abonnentene allerede oppleve kraftig økning av innhold i tjenesten. Vi gleder oss til å vise hvorfor vi er den beste tjenesten for både dem, forfatterne og alle forlagene som er med, sier Jakoby.

BookBeat ble etablert i 2015, og satset stort det påfølgende året. Siden den gang har tjenesten lansert i totalt 30 land i Europa. Selskapet eies av Bonnier Books som i 2020 omsatte for 6,1 milliarder svenske kroner. I Norge eier Bonnier Books majoriteten av Strawberry Forlag som er i en prosess med navnebytte til Bonnier Norsk Forlag.

Del artikkel: