Det er nå et drøyt år siden Foodora delte nyheten om sin satsing Foodora Market, med lovnader om hjemlevering av dagligvarer innen 30 minutter. I dag har vi ti Foodora Markets rundt om i landet, og selskapet har totalt 4500 syklende bud som leverer både dagligvarer og take away fra restauranter hjem til kundene.
Nå trer den svenske konkurrenten Kavall inn på markedet, med det som vil bli Norges første rendyrkede konsept for hjemlevering av dagligvarer – på kun 10 minutter.
Etter gjenåpningen tidligere i år melder Foodora Market-sjefen Victoria Hellesøy om et noe roligere marked, men både hun og Kavall-sjefen deler troen på at deres konsepter er en del av en akselererende trend, skriver E24.
LES OGSÅ: Foodora utvider – åpner butikk i ny by
Vi har absolutt troen på modellen vår. Når vi leverer på ti minutter, selger vi jo i bunn og grunn tid. Ja, det er høy tetthet av butikker i Norge, og det å endre etablerte handlemønstre er en utfordring. Men saken er at man har jo ikke hatt alternativer som oss tidligere. Og ser man på Oda og Foodoras vekst, er det mye som tilsier at det er et marked for nye tjenester tilknyttet dagligvarehandel, sier Benjamin Dale, Norgessjef i Kavall, til E24.
Den svenske konkurrenten ble grunnlagt våren 2021, og er i gang med ansettelse til sin første butikk i Norge som vil etableres i hovedstaden. Det utelukkes ikke at det allerede legges til rette for flere butikker i Oslo, for så en videre ekspansjon til andre storbyer med høy befolkningstetthet.
Foodora Market på sin side er allerede til stede i Oslo, Tromsø, Trondheim, Stavanger, Bergen og Lillestrøm.
LES OGSÅ: Foodora vil levere fra netthandelen: "Vi skal etablere en ny standard"