Det er dags for rapportering av andrekvartalsrapporter. Nelly melder om en minsket omsetning samt et tap på nærmere 20 millioner kroner. Nå skal reisen mot lønnsomhet intensiveres.
Omsetningen gikk ned 14,5 prosent til 328,9 millioner kroner. Driftsresultatet landet på -17,9 millioner kroner og resultatet etter skatt ble dystre -18,8 millioner kroner. Totalt for første halvår 2022 er resultatet -46,4 millioner kroner og omsetningen på 608 millioner kroner, en nedgang på 11,4 prosent mot samme periode i fjor.
Vi har i løpet av første halvår 2022 sett en svak finansiell utvikling for Nelly og en nedgang i den totale kundetrafikken, hvilket tydeliggjør at vi ikke ofte nok har levert det våre kunder vil ha på en måte som samtidig genererer en langsiktig og stabil lønnsomhet. Under kvartalet har vi drevet en omfattende transformasjon i alle deler av vår virksomhet, et arbeid som fortsetter i løpet av det kommende kvartalet, sier Helena Karlinder-Östlundh, fungerende administrerende direktør i Nelly, i en kommentar til rapporten.
Moteselskapet er altså midt i en endringsprosess. Det er gjort forandringer i ledergruppen og dessuten skal sortimentet optimaliseres.
Vår sortimentsstrategi har gjennomgått en endring for å under høsten og våren kunne optimalisere mot et mer treffsikkert tilbud for våre kunder. Vi vil i enda større grad satse på våre egne varemerker med sterke marginaler, og mer selektivt investere i eksterne varemerker og kategorier der vi ser både etterspørsel og lønnsomhet. På et overordnet nivå vil vi betydelig minske bredden i sortimentet og samtidig gjøre det enklere for våre kunder å finne de rette produktene i sortimentet vårt, sier Karlinder-Östlundh.
Nelly har lagt en tydelig plan for det kommende halvåret. Med et sterkere team og kunder og produkter i fokus sikter man mot lønnsomheten innen man atter igjen vil prioritere tilveksten.
I det kommende kvartalet fortsetter vi å drive vårt pågående transformasjonsarbeide for å styrke vår virksomhet og redusere våre kostnader, både gjennom økt effektivitet og forenklinger på de områdene der kompleksitet ikke tilfører verdi. Dette inkluderer blant annet vår systemportefølje, der vi har sett at vi har et stort antall IT-systemer som behøver vedlikehold men som ikke nødvendigvis trengs for å levere en god kundeopplevelse. Her vil vi optimalisere og rasjonalisere. Også innen vår logistikkvirksomhet fortsetter vi å drive økt effektivitet, først og fremst gjennom vårt automatiserte lager som i juni leverte vår laveste kostnad per sendte vare noensinne, sier Karlinder-Östlundh.