De etablerte prissammenligningstjenestene utfordres av et nytt konsept, Butikkene.no. Tjenesten er på samme måte som Prisjakt og Prisguiden myntet på forbrukere som ønsker å shoppe gode tilbud og kampanjer på nett.
Mannen bak er Thomas Næss Thoresen, som også driver Cateringo.no - en nettplattform hvor man kan sammenlikne priser, bestille og spare penger på cateringmat.
Jeg tenkte at Prisjakt og Prisguiden har mye god funksjonalitet, men jeg savnet et online sted som gir følelsen av å gå på kjøpesenteret. Jeg handler selv som regel når det er salg og kampanjer, som man får øye på når man tusler rundt på senteret. Derfor tenkte jeg at markedet mangler et slags "digitalt shoppingsenter", sier Næss Thoresen, i en pressemelding.
På nettstedet finnes det nå over 3000 produkter på tilbud fra en rekke kjente butikker.
Man leter gjerne etter et spesifikt produkt på tjenester som Prisjakt og Prisguiden. Jeg ønsker å gi folk muligheten til "å gå på senteret" og shoppe rundt etter gode tilbud. Og så er alle leverandørene og produktene selvsagt kvalitetssikret, sier han.
Foreløpig er Thoresen primus motor, men han sier det er flust av venner og bekjente rundt ham som er klare for å hoppe inn så snart tjenesten vokser som den skal.
Det er mye som kan automatiseres i dag. Når jeg har jobbet lenge nok med plattformen og fått den optimalisert, og den er som kundene vil ha den, blir det kun det kreative rundt markedsføring og salg for meg, sier han.
Butikkene.no tjener penger på annonsering av butikkene og linker som gjør at de får en provisjon dersom noen handler der. For forbrukere er tjenesten gratis.