ANNONSE

Tech-selskapet kaprer ny storkunde – med flere på vei

Christian Rasmussen, CRO i Distribution Innovation.
Foto: Endre Igland
Linn Adine Andersen

Lunsjkollektivet signerer Plan & Go-løsning.

ANNONSE

Distribution Innovation (DI) henter en ny storkunde til porteføljen. Denne gangen er det Lunsjkollektivet som signerer på deres leveringsløsning som skal sikre enklere og mer miljøvennlig ruteplanlegging ved transport.

Tech-selskapet leverer løsningen basert på kunstig intelligens under navnet Plan & Go. De siste årene har selskapet vokst jevnt samtidig som de har levert distribusjons-teknologien til selskaper som Helthjem, Morgenlevering og LMK Group.

Vi er et innovasjonsdrevet tech-selskap med grønne ambisjoner. Vi vil gjerne bidra til mer bærekraftig drift, som samtidig er lønnsom. Med denne løsningen gjør vi en målbar forskjell på begge områder, sier Christian Rasmussen, CRO i DI, i en pressemelding.

Selskapets teknologi muliggjør en reduksjon i antall lastebiler på veiene og er i det store og hele et bidrag til å senke klimagassutslippene i transportbransjen.

Når vi driver innovasjon hos oss, er det med et klart formål om å effektivisere på vegne av våre kunder slik at både økonomiske og bærekraftige mål blir lettere å nå. Vi har en klar strategi og tanker om veien videre - og er i dialog med flere kunder på vei inn, sier Rasmussen.

LES OGSÅ: Tech-selskapet rustes for ytterligere vekst – skal vinne nye markeder

Sørger for færre biler på veiene

Lunsjkollektivet har siden 2018 levert lunsj til små og store bedrifter rundt om i landet, med en tydelig, grønn profil. Med en omsetning på 13 millioner kroner i 2021 leverer selskapet bærekraftig mat med reduserte kostnader samt mindre matsvinn for bedriftene i sin portefølje.

Dette blir nå komplementert av en grønnere leveringsmetode hvor man kan spare opptil flere hundre kilometer i uken på effektiv AI-basert levering fra DI.

Vi vil gjøre det enkelt å ta grønne valg, minimere matsvinn og spise mat som er bra for kropp og klode. Nå håper vi på lunsjlevering med færre og mer effektive biler på veiene, slik at den grønne oppsiden ved å velge oss fremfor en tradisjonell kantineløsning blir desto større sier Maria Mørseth, gründer og daglig leder i Lunsjkollektivet.

Øker tilstedeværelsen i Norden

Plan & Go er i dag i bruk i både Norge og Sverige, men tech-selskapet ser potensial utenfor Norges landegrenser og sikter å øke aktiviteten i de Nordiske landene i tiden fremover.

DI har flere løsninger på tvers av media og distribusjon, og Plan & Go er en av disse. I dag brukes Plan & Go i Norge og Sverige, men vi betjener det finske markedet med flere av våre andre løsninger. LMK Group (Linas Matkasse, GodtLevert, Adams Matkasse) er kunde hos Plan & Go i både Norge og Sverige. I tillegg til dette leverer DI driftskritiske løsninger til nesten alle mediedistributører i Norge, Sverige og Finland, forteller Rasmussen til Ehandel.

Når det kommer til hvor mye utslipp som er bespart her i Norge siden lansering forteller Rasmussen at selskapet jobber hardt for å få mer innsikt i den typen beregninger.

Til eksempel vises det til hvordan LMK Group på en av sine forsendelser kunne kutte ned fra fire til tre lastebiler og dermed sparte 150 kjørte kilometer. Dette tilsvarer omtrent 100 kilo CO2 som dermed ble bespart, etter at Plan & Go-løsningen skal ha optimalisert kjøreruten.

Del artikkel: