ANNONSE

Testet nettbutikk – ble fulltreffer: Nå satser de globalt med ny plattform

Michael El Younoussi Karlsen, daglig leder i Scandinavian Explorer // Foto: Scandinavian Explorer
"Vi bare gønner på".
Linn Adine Andersen

I 17 år har Scandinavian Explorer produsert turklær til nordmenn og de mange turister fra verden over som besøker Norge.

Med godt over 30 Sport 1-butikker på forhandlerlista, i tillegg til en rekke turistbutikker og dessuten Color Line, får selskapet daglig meldinger fra turister som har kjøpt produktene deres på ferie i Norge – for de vil ha mer.

Og det skal de nå få. Scandinavian Explorer er ganske fersk i e-handelsverden, etter at man under pandemien brått så behovet for en nettbutikk. Denne oppgraderes nå kraftig og herfra skal det selges varer til alle verdens kriker og kroker.

Under pandemien satte vi opp en enkel nettside, og siden har vi ikke hatt noe særlig fokus på det. Etter pandemien var det tilbake til fullt fokus på vårt hovedsegment, grossistvirksomheten og å produsere varer til butikkene vi selger til. Men nå har vi tenkt å satse skikkelig på nett og bygge opp en egen e-com-avdeling som kun fokuserer på nettbutikken vår, forteller Michael El Younoussi Karlsen, daglig leder i Scandinavian Explorer, til Netthandel.

Den nye plattformen er bygget i samarbeid med Frend Digital som har stått for teknologiløsningene, og designet leveres av byrået Bielke&Yang.

Per i dag står nettsalget for knappe 5 prosent av selskapets totale omsetning.

Men planen er å øke denne andelen ganske drastisk, forteller Karlsen.

Nyrekrutteringer på plass

I dag holder Scandinavian Explorer til i Moss. Her har de et lager på 3500 kvadratmeter hvor de typisk pakker bestillinger fra 20-30 produkter til en forhandler, til flere paller med eksempelvis jakker til bedriftsmarkedet.

Når den nye nettbutikken lanseres i midten av oktober er lagerteamet på fire mann forberedt på å snu om til å også plukke småpakker, som skal sendes til hele verden.

Den nye plattformen vil dessuten håndtere all toll-relatert dokumentasjon – så om pakken skal til Bergen eller Japan spiller ingen rolle.

Det viktigste frem til nå har vært å ansette en markedssjef og en e-commerce manager. Og det har vi fått på plass, sistnevnte er Marianne Torsteinson som begynner hos oss i midten av oktober, sier Karlsen.

Også selskapets B2B-nettbutikk får en real oppgradering i forbindelse med lanseringen av den nye plattformen. Nå skal det være like enkelt for forhandlerne å legge inn bestillinger, som det er for forbrukerne.

Forhandlerportalen vår har ikke vært så veldig brukervennlig, og derfor er det ikke så mange som har brukt den. Vi gjorde en oppgradering her allerede i sommer, og siden da har andelen nettordre økt med 70 prosent.

Vil øke eksportandelen kraftig

Etter to dystre korona-år har omsetningen til Scandinavian Explorer tatt seg opp igjen. I fjor omsatte selskapet for 94 millioner kroner, med et resultat før skatt på 10 millioner kroner.

I år har turtøy-produsenten budsjettert for en omsetning på 100 millioner kroner. Og deres høysesong, som varer fra mai til september, har levert såpass bra at man ser ut til å nå budsjettet uten problemer.

Og fremover vil forhåpentligvis en økende eksportandel bidra til en fortsatt voksende topplinje.

Vi jobber ikke så mye med budsjett, vi bare gønner på. Nå er eksportandelen vår kanskje rett under 10 prosent, så hvis vi kommer oss opp på 30-40 prosent innen fem år, er vi veldig fornøyde med det, runder Karlsen av.

Del artikkel: