ANNONSE

The Body Shop-sjefen om de siste årene: "Ikke vært flinke nok til å møte konkurransen"

Men med ny eier i ryggen tror butikkjeden på en lysere fremtid.
Linn Adine Andersen

Det er knapt et år siden det ble kjent at The Body Shop slet med økonomien i det norske markedet.

Ace Shops, som eier The Body Shop-kjeden i Norge, begjærte en rekonstruksjon som siden mars i fjor blant annet ført til at antallet butikker i landet har sunket fra 45 til 35 i løpet av det siste året.

Forrige uke rapporterte Netthandel at kosmetikkjeden begjærte konkurs i Danmark, kort tid etter at den britiske avdelingen av kjeden også ble slått konkurs.

Netthandel har tatt en prat med Tim Einar Christensen, daglig leder i Ace Shops. The Body Shops nye eier, private equtiy-fondet Aurelius, kjøpte opp selskapet fra brasilianske Natura i desember i fjor.

Christensen forteller at Aurelius skal inneha både midlene og ressursene til å løfte kosmetikkjeden til nye høyder – også i Norge. Den reisen begynner med noen tøffe, men strategiske valg, i samtlige markeder.

Fordelen med private equity-fond er at de har enormt mye med kapital og derfor får gjort mye mer, sier Christensen til Netthandel.

Han mener de nye eierne ser mulighetene som ligger i The Body Shop – dersom man investerer riktig i tiden fremover.

De har sett potensialet i The Body Shop som et verdens mest anerkjente kosmetikkbrand i forhold til bærekraft og naturlige ingredienser. The Body Shop har stått i bresjen for å få slutt på dyretesting av ingrediensene i produktene, mens resten av industrien har kastet seg på trenden og sier at produktene de selger ikke er testet på dyr, Vi er jo glade for dette, men å være først er alltid også veldig kostbart, sier Christensen.

ANNONSE

Har ikke hengt med i tiden

Han legger ikke skjul på at de siste årene har vært tøffe for The Body Shop i Norge. Etter to år med pandemi følger flere år med sterk konkurranse i markedet, hvor lavpriskjeder som Normal stadig kaprer større andeler.

Vi har gjort det bra i Norge i 40 år, men The Body Shop har, på et internasjonalt nivå, ikke greid å fornye seg på selve brandingen. Vi har ikke vært flinke nok til å møte konkurransen i sosiale medier og det har konsekvenser for Norge også, sier han.

Til tross for at kosmetikkjeden ikke skal ha greid å henge med på trendene som florerer i sosiale medier, ser nettbutikken en årlig økning på 25 til 30 prosent.

Med nye eiere på plass, og forhåpentligvis mer midler til å rette brandet mot den store kundemassen på sosiale medier og i nettbutikken, spår Christensen en fortsatt sterk vekst i nettbutikken i årene som kommer.

Nettbutikken står i dag for rundt 20 prosent av vår totale omsetning, men den skal opp i 30-40 prosent, bekrefter han.

Avhengig av at eierne gjør jobben sin

Det er ikke så nøye med antall butikker, ifølge Christensen. Det kan være at flere butikker skal stenges også i Norge, men det utelukker ikke at kosmetikkjeden også vil åpne nye butikker. Antallet vil svinge, men The Body Shops mål om å utmerke seg som "best i klassen" på bærekraftige produkter, står stødig.

Vår utvikling har vært lite tilfredsstillende i pandemien, og 2022-2023 var helt forferdelig. Jeg skylder på våre internasjonale eiere, for vi har gjort jobben vår som eiere av kjeden i det norske markedet. Vi er en veldig dyktig gjeng, men på lik linje med Rituals, Normal og alle andre, er vi avhengig av at det skapes nye og gode produkter, at vi har produktdesign som er moderne og content som er kult og med i tiden. Alle vi som er ambassadører for et merke, eller produkter i et merke, er avhengige av at de i senter gjør jobben sin, sier Christensen.

Han runder av med å poengtere at Ace Shops er svært positive til de nye eierne, Aurelius, som faktisk sitter på midlene som må til for å kunne snu The Body Shops negative trend på tvers av landegrensene.

Del artikkel: