Markuss Rozins er kjent som “The King of Discounts” i sin nære krets. Helt siden han var 16 år har han vært bevisst det han mener er en urettferdig prising i verdikjeden.
For halvannet år siden flyttet han til Bergen og tilfeldigheter gjorde at han ble kjent med gründerfabrikken Askeladden & Co. Resultatet ble et netthandelskonsept lignende den asiatiske suksessen Pinduoduo - med kongen av rabatter i lederspissen.
Hvis forhandlere kan selge produkter satt ned med inntil 70 prosent og ofte fortsatt tjene penger på dem – er det noe galt når forbrukere betaler tre ganger mer enn det produsentene selger for, forteller Markuss Rozins, administrerende direktør i Bandit, til Netthandel.
Det er nå drøye to måneder siden Bandit lanserte sin app hvor de knytter forbrukerne direkte med leverandører. I et Tiktok-lignende univers skapes en ny måte for nordmenn å shoppe på - sammen med venner og familie. Dersom forbrukerne klarer å fylle opp selgerens fastsatte gruppestørrelse innen 24-48 timer, skal de få det beste tilbudet tilgjengelig på nett.
Mer enn halvparten av kinesere bruker appen i dag. Så langt er hovedgruppen av Bandits brukere mellom 20-40 år, men kanskje overraskende er det også mange brukere i alderen 60+ som har funnet veien til deres shoppingunivers. Kanskje de dårlige økonomiske tidene sikret det perfekte tidspunktet for lansering?
Vår målgruppe er de som er åpne for nye måter å handle på. Vi ser at liveshopping vokser og en trend som er enda større enn dette er social commerce. Her bringer vi det manglende aspektet, nemlig at man kan shoppe med venner og familie på nett. Det er det vi gjør i Bandit. I kjernen ser vi to verdier, vi tar B2B-priser og tilgjengeliggjør disse mens den andre delen er "shopping online made fun". Hvor man oppdager nye ting i stedet for å søke etter ting man vet at man vil ha, forklarer Rozins.
Eksponentiell vekst
Bandit vil altså beholde gleden og engasjementet ved å shoppe sammen med venner og bekjente, men dra dette engasjementet inn i et digitalt univers. Som å traske rundt på et kjøpesenter, men i en app, altså.
Bandit tar en andel på 5 prosent og de foreløpige dataene er svært lovende. Siden betalansering har mer enn 15 000 forbrukere funnet veien til appen. Mange av de nyeste brukerne har lastet ned appen via personlige invitasjoner fra venner – noe som vitner om at de eksisterende brukerne er godt fornøyde.
Dessuten er den gjennomsnittlige brukeren innom appen åtte ganger i måneden, altså hyppigere enn hos andre verdensledende commerce plattformer hvor 6 månedlige besøk er vanlig, bekrefter Rozins.
I fremtiden vil de se på nye inntektskilder, men for nå skal Bandit nyte synet av et konsept som vokser samtidig som nye, fremtidige handlemåter er under arbeid.
Tar grep for å unngå returer
Hva gjelder returer er denne prosessen forbeholdt brukere og leverandører. Bandit tilrettelegger for enkel kommunikasjon mellom brukerne og produsentene, men gjør sitt for å forsøke å holde returene nede.
Brukerne kan bare handle med én gruppe av gangen, slik at man for eksempel unngår at brukere legger inn store bestillinger hos flere produsenter av samme produkt samtidig.
Brukerne kommuniserer på plattformen med produsenten og ordner eventuelle returer seg i mellom, forklarer Rozins.
Konseptet Bandit avhenger av at produsentene kan levere gode nok tilbud til brukerne – som må være mange nok for å oppnå nettopp dette. Foreløpig skal imidlertid begge parter være fornøyde, hvilket igjen betyr at Bandit er fornøyde.
Produsentene er også veldig begeistrede. De som allerede er en del av appen er veldig fornøyde, mens noen venter fordi de vil se at konseptet fungerer før de henger seg på. Vårt mål er å være åpne for produsenter av alle størrelser slik at det blir enklere for også de små å nå ut til mengdene, sier Rozins.