Barneutsyrskjeden Barnas Hus leverte sitt beste resultat noensinne i fjor. Omsetningen økte med 10 prosent til 615 millioner kroner og resultatet før skatt økte med 22,5 millioner kroner til 23,3 millioner kroner.
Kjeden har 28 butikker over hele landet, hvorav to butikker er åpnet i 2021. Det ble også åpnet to butikker i 2020. Totalt hadde de fysiske butikkene en vekst på 6 prosent i 2020.
LES OGSÅ: Barnas Hus inngår nytt samarbeid: "Dette er fremtiden"
Det er først og fremst økning i salg og inntjening (høyere bruttofortjeneste) som skaper resultatveksten i 2020, skriver selskapet i en pressemelding.
I tillegg til fysiske butikker driver selskapet en nettbutikk, som passerte 100 millioner kroner i netto salg i fjor. Det innebærer en salgsvekst på 38 prosent.
Barnas Hus har hatt sterkest vekst på klær med 13 prosent i fjor, hvor deres eget merke Reflex økte med 24 prosent.
Vi har truffet blink på kolleksjonene og har lykkes godt med kampanjer og digitale markedsføring. I tillegg har alle ansatte gjort en formidabel innsats i et turbulent år. Vi har sterkt tro på samspillet mellom fysiske butikker og netthandel. Kanalene går hånd i hånd, er vår erfaring – vi har størst omsetning i nettbutikken fra kunder som bor rundt de fysiske butikkene, sier Lasse Erik Moen, daglig leder i Barnas Hus.
Investerer 50 millioner kroner
Selskapet uttalte i fjor at de ville investere et tosifret millionbeløp på logistikk og IT. Nå forteller Moen at 50 millioner kroner går til denne satsingen.
Nylig flyttet Barnas Hus i nye lagerlokaler på Vestby, noe som har doblet kapasiteten. I mai tok kjeden også i bruk automatisk plukking, etter installasjonen av Autostore. I tillegg har man investert i ny nettbutikk og et helt nytt ERP-system.
Vi er nå rigget for betydelig vekst i årene framover og har planer for en dobling i nettsalg i løpet av få år, avslutter Moen.
LES OGSÅ: Barnas Hus passerer 100 millioner på nett - storinvesterer i robotlager