SĂžk
Close this search box.
SĂžk
Close this search box.
ANNONSE

Tidlig pÄske og hamstrende kunder gir inntektshopp for Europris

Espen Eldal, adm. direktĂžr i Europris.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Solide salgsinntekter".

ANNONSE

Lavpriskjedens tall for fþrste kvartal er klare og de er bedre enn ventet, delvis som fþlge av oppkjþpet av Erik Fuglestads Strikkemekka – som kjeden kjþpte i juni 2022.

Omsetningen lander fÞrste kvartal pÄ 1,932 milliarder kroner, hvilket er en vekst pÄ 13 prosent mot samme periode i fjor. Tre prosent av veksten kommer som fÞlge av Strikkemekka-kjÞpet. Dette skriver E24.

LÞnnsomheten ble dog noe lavere i kvartalet, sammenlignet med fjorÄret. Brutto driftsresultat (ebitda) lander pÄ 311 millioner kroner og resultatet fÞr skatt pÄ 93,5 millioner kroner. Dette til sammenligning mot et resultat fÞr skatt pÄ 116 millioner kroner fÞrste kvartal 2022.

Tidlig pÄske bidro til inntektsvekst

Fallet i lĂžnnsomheten skal ifĂžlge administrerende direktĂžr i Europris, Espen Eldal, skyldes hĂžyere kostnader kombinert med priskrig.

En tidlig pÄske og hamstrende kunder bidro pÄ den andre siden til inntektsveksten.

Vi fortsetter Ä levere attraktive tilbud, med kampanjer pÄ hverdagsprodukter som vi vet at kundene vÄre trenger ogsÄ i dagens marked. Dette fÞrte til solide salgsinntekter og vi slo markedet nok en gang, sier Eldal i en pressemelding.

Del artikkel: