Lavpriskjedens tall for første kvartal er klare og de er bedre enn ventet, delvis som følge av oppkjøpet av Erik Fuglestads Strikkemekka – som kjeden kjøpte i juni 2022.
Omsetningen lander første kvartal på 1,932 milliarder kroner, hvilket er en vekst på 13 prosent mot samme periode i fjor. Tre prosent av veksten kommer som følge av Strikkemekka-kjøpet. Dette skriver E24.
Lønnsomheten ble dog noe lavere i kvartalet, sammenlignet med fjoråret. Brutto driftsresultat (ebitda) lander på 311 millioner kroner og resultatet før skatt på 93,5 millioner kroner. Dette til sammenligning mot et resultat før skatt på 116 millioner kroner første kvartal 2022.
Tidlig påske bidro til inntektsvekst
Fallet i lønnsomheten skal ifølge administrerende direktør i Europris, Espen Eldal, skyldes høyere kostnader kombinert med priskrig.
En tidlig påske og hamstrende kunder bidro på den andre siden til inntektsveksten.
Vi fortsetter å levere attraktive tilbud, med kampanjer på hverdagsprodukter som vi vet at kundene våre trenger også i dagens marked. Dette førte til solide salgsinntekter og vi slo markedet nok en gang, sier Eldal i en pressemelding.