Allerede i august kom den første indikasjonen på at appen TikTok var på vei mot netthandel. Dette etter at det sosiale nettverket inngikk samarbeid med flere store detaljhandlere, som for eksempel Kroger i USA.
Nå har dog det første beviset på at TikTok faktisk vil selge ting direkte i det sosiale nettverket kommet. Funksjonen som har blitt omtalt av flere medier ble først oppdaget av Fabian Bern, gründer av det kinesiske oppstartsselskapet Uplab.
Det Bern fant var en link til Amazon. Det viser seg at TikTok har innført muligheten for enkelte profiler å legge til en kjøp-link direkte i sine videoinnlegg. Tanken bak er ingen hemmelighet, da linken er utformet med en liten handlevogn i selve innlegget.
Søte Halloween-hunder
Den 20.oktober la profilen @huxleythepandapuppy ut en kort videosnutt, som inneholdt utkledde hunder med en link til Amazon. Linken førte direkte til utkledningsklær for hunder, som selskapet Pandaloon selger.
Selv om noen medier påpeker at man forblir i appen, ligner løsningen på andres hvor nettsiden åpnes inne i appen. Den faktiske netthandelen finnes dermed utenfor TikTok. Nesten alle sosiale nettverk ser ut til å gjøre dette som et første steg, der det senere blir til en tettere integrasjon med netthandelen. Sluttresultatet kan bli en helt egen handlekurv, slik som for eksempel Instagram har lansert.
Det kinesiske selskapet bak TikTok, Byte Dance, har i følge en uttalelse 1,5 milliarder aktive brukere siden juli i år. Dette inkluderer alle selskapets apper, der TikTok er størst. I følge nye målinger har TikTok-appen alene passert 1,5 milliarder nedlastninger via Google Play og App Store.