TikTok tar nye steg inn i netthandelen gjennom et utvidet samarbeid med den globale plattformen Shopify. Selskapene meddeler at de innfører flere nye funksjoner i det sosiale nettverket.
Den største forandringen er at selskaper nå kan legge inn en ny fane for shopping på sine TikTok-profiler og synkronisere produktkatalogene med en "mini-butikk" fra Shopify, som fører rett til nettbutikkens kasse. Det må altså ligge en Shopify-butikk til grunn for å få tilgang til de nye e-handelsfunksjonene.
LES OGSÅ: TikTok åpner i Norden - skal ansette "dusinvis"
Satsingen skal være en videreutvikling av TikTok Shop, der konseptet har blitt testet i liten skala. Nå er det TikTok Shopping som gjelder, som også vil gjøre det mulig å legge inn direkte linker til produkter i organiske TikTok-innlegg.
De første som får tilgang på de nye funksjonene er USA, Storbritannia og Canada. Her skal funksjonene rulles ut i løpet av de neste ukene, men planen er å ekspandere til flere regioner etterhvert.
Vi er glade for å utvide vårt partnerskap med Shopify og gjøre TikTok mer tilgjengelig enn noensinne for deres nettbutikker, sier Blake Chandlee, Business Solutions Manager i TikTok.
Det er uklart hvor mange merkevarer som er en del av den nye satsingen, men selskapet til influenceren Kylie Jenner - Kylie Cosmetics - skal være en av de som har hoppet på.