Kunder som handler pÃ¥ nettet i Europa ser stadig mer mot utlandet. Faktisk handler 75 % av de europeiske netthandelskundene pÃ¥ utenlandske nettsider, ifølge  Netthandel i Europa 2019 i en rapport utarbeidet av PostNord.Â
Nordiske kunder ligger pÃ¥ 81 %, og de handler dermed betydelig mer hos utenlandske leverandører enn andre europeere. Norden har ca. 19,6 millioner netthandelskunder, det vil si 94% av befolkningen. Ã…rlig forbruk per person er ca. 817 euro.Â
Ifølge Trustlys egen forskning blir det mer sannsynlig at mange europeere vil handle pÃ¥ internasjonale nettsider hvis de ikke mÃ¥ oppgi kreditt- eller debetkortopplysninger til utenlandske forhandlere de ikke kjenner eller er trygge pÃ¥.Â
For forhandlerne ligger det store muligheter for Ã¥ tiltrekke seg flere kunder bÃ¥de lokalt og fra utlandet. Nøkkelen er Ã¥ gi et lokalt betalingstilbud.Â
Den samme rapporten viser at et tilbud om direktebankbetaling ville fÃ¥ folk til Ã¥ handle oftere fra utenlandske nettsider (59 % i Spania, 59 % i Italia, 55 % i Nederland, 47 % i Frankrike, 44 % i Tyskland, 35 % i Sverige). Â
I 2018 konkluderte Global Payment Report med at direktebankbetaling vil, i løpet av de neste fem Ã¥rene, erstatte kortbetaling som foretrukket betalingsmÃ¥te pÃ¥ verdensbasis. Forbrukerne velger direktebankbetaling fordi det er enkelt, raskt og sikkert. Hvis du tilbyr dette, oppnÃ¥r du Ã¥ konvertere flere kunder i utsjekkingen som tidligere har forlatt handlekurven fordi de ikke har kunnet betale pÃ¥ den mÃ¥ten de ønsker. Â
Men hvorfor er direktebankbetaling i ferd med å bli mer populært enn kortbetaling?
Under gir vi deg fire grunner.
- Tillit
Trustly har i samarbeid med forskningsinstituttet NEPA gjennomført en undersøkelse av situasjonen for nettbankene . Undersøkelsen viser kundenes holdning til banker og bankoverføring. Europeere hadde gjennomgående høy tillit til bankene og bankenes evne til å gjennomføre sikre betalinger. Når kundene er mistenksomme overfor en utenlandsk nettside, kan dette gjøre dem tilbakeholdne med å betale. Da kan det være helt avgjørende at de får tilbud om å betale på den måten de foretrekker og at de kan betale fra sin lokale bank som de har tillit til. - Sikkerhet
Direktebankbetaling krever sterk tofaktorautentisering, og risikoen for bedrageri er dermed i praksis null. Direktebankbetaling skaper trygghet hos kunder som handler fra utlandet, fordi de ikke risikerer at kortopplysningene kommer på avveie. - Enkelhet
Ved kortbetaling må kundene skrive inn lange tallrekker, mens direktebankbetaling bare krever innloggingsopplysningene til nettbanken, som de fleste kan utenat. Og etter hvert som digitale autentiseringsmetoder blir vanligere på andre markeder, vil direktebankbetaling bli mer populært fordi det er så enkelt og praktisk. I Norge og Sverige, for eksempel, er BankID på mobil en sikker app som lar kundene autentisere seg med noen få tastetrykk. - Lovgivning
Direktebankbetaling oppfyller EUs direktiv om betalingstjenester (PSD2), lovverket som er innført for å drive frem innovasjon, fremme konkurranse, øke sikkerheten og redusere kostnadene for forbrukerne.Bankene blir oppfordret til å utvikle API-er som gir eksterne betalingsleverandører tilgang til kundenes bankkonto på bankenes vegne og initiere bankbetaling. Og siden PSD2 nå krever tofaktorautentisering ved alle betalinger på nett, blir det mer tungvint å betale med kort, samtidig som direktebankbetaling blir enklere.
NÃ¥r kundene vender ryggen til kortbetaling og i stedet velger andre betalingsmetoder, kan nettbutikker som tilbyr disse metodene tilby en strømlinjeformet kjøpsopplevelse og øke konverteringen i utsjekkingen. Dessuten kan forhandlerne styrke relasjonen til kundene ved Ã¥ gi dem mulighet til Ã¥ handle pÃ¥ mer praktiske og ukompliserte mÃ¥ter.Â