SPONSET INNHOLD

Tilbyr du et lokalt betalingstilbud?

Derfor blir det stadig viktigere å ha et lokalt betalingstilbud for forhandlere som ekspanderer utenfor landegrensene.

Kunder som handler på nettet i Europa ser stadig mer mot utlandet. Faktisk handler 75 % av de europeiske netthandelskundene på utenlandske nettsider, ifølge  Netthandel i Europa 2019 i en rapport utarbeidet av PostNord. 

Nordiske kunder ligger på 81 %, og de handler dermed betydelig mer hos utenlandske leverandører enn andre europeere. Norden har ca. 19,6 millioner netthandelskunder, det vil si 94% av befolkningen. Årlig forbruk per person er ca. 817 euro. 

Ifølge Trustlys egen forskning blir det mer sannsynlig at mange europeere vil handle på internasjonale nettsider hvis de ikke må oppgi kreditt- eller debetkortopplysninger til utenlandske forhandlere de ikke kjenner eller er trygge på. 

For forhandlerne ligger det store muligheter for å tiltrekke seg flere kunder både lokalt og fra utlandet. Nøkkelen er å gi et lokalt betalingstilbud. 

Den samme rapporten viser at et tilbud om direktebankbetaling ville få folk til å handle oftere fra utenlandske nettsider (59 % i Spania, 59 % i Italia, 55 % i Nederland, 47 % i Frankrike, 44 % i Tyskland, 35 % i Sverige).  

I 2018 konkluderte Global Payment Report med at direktebankbetaling vil, i løpet av de neste fem årene, erstatte kortbetaling som foretrukket betalingsmåte på verdensbasis. Forbrukerne velger direktebankbetaling fordi det er enkelt, raskt og sikkert. Hvis du tilbyr dette, oppnår du å konvertere flere kunder i utsjekkingen som tidligere har forlatt handlekurven fordi de ikke har kunnet betale på den måten de ønsker.  

Men hvorfor er direktebankbetaling i ferd med å bli mer populært enn kortbetaling?
Under gir vi deg fire grunner.

  • Tillit
    Trustly har i samarbeid med forskningsinstituttet NEPA gjennomført en undersøkelse av situasjonen for nettbankene . Undersøkelsen viser kundenes holdning til banker og bankoverføring. Europeere hadde gjennomgående høy tillit til bankene og bankenes evne til å gjennomføre sikre betalinger. Når kundene er mistenksomme overfor en utenlandsk nettside, kan dette gjøre dem tilbakeholdne med å betale. Da kan det være helt avgjørende at de får tilbud om å betale på den måten de foretrekker og at de kan betale fra sin lokale bank som de har tillit til.
  • Sikkerhet
    Direktebankbetaling krever sterk tofaktorautentisering, og risikoen for bedrageri er dermed i praksis null. Direktebankbetaling skaper trygghet hos kunder som handler fra utlandet, fordi de ikke risikerer at kortopplysningene kommer på avveie.
  • Enkelhet
    Ved kortbetaling må kundene skrive inn lange tallrekker, mens direktebankbetaling bare krever innloggingsopplysningene til nettbanken, som de fleste kan utenat. Og etter hvert som digitale autentiseringsmetoder blir vanligere på andre markeder, vil direktebankbetaling bli mer populært fordi det er så enkelt og praktisk. I Norge og Sverige, for eksempel, er BankID på mobil en sikker app som lar kundene autentisere seg med noen få tastetrykk.
  • Lovgivning
    Direktebankbetaling oppfyller EUs direktiv om betalingstjenester (PSD2), lovverket som er innført for å drive frem innovasjon, fremme konkurranse, øke sikkerheten og redusere kostnadene for forbrukerne.Bankene blir oppfordret til å utvikle API-er som gir eksterne betalingsleverandører tilgang til kundenes bankkonto på bankenes vegne og initiere bankbetaling. Og siden PSD2 nå krever tofaktorautentisering ved alle betalinger på nett, blir det mer tungvint å betale med kort, samtidig som direktebankbetaling blir enklere.

Når kundene vender ryggen til kortbetaling og i stedet velger andre betalingsmetoder, kan nettbutikker som tilbyr disse metodene tilby en strømlinjeformet kjøpsopplevelse og øke konverteringen i utsjekkingen. Dessuten kan forhandlerne styrke relasjonen til kundene ved å gi dem mulighet til å handle på mer praktiske og ukompliserte måter. 

 

Del artikkel: