ANNONSE

Tøffere å finne ung arbeidskraft – slik lokker du Generation Z

Ida Johansson, gründeren bak rekrutteringsplattformen Hyred.
Linn Adine Andersen

Steinhard konkurranse etter pandemien.

ANNONSE

Generation Z er utrolig viktig for dagens arbeidsgivere – men hvordan tiltrekker man seg dem? Ehandel har tatt en prat med Ida Johansson, gründer og daglig leder i Hyred. Dette er rekrutteringsplattformen for unge arbeidssøkende, som hittil har 9 000 registrerte kandidater i sitt system. Flere av disse er interesserte i e-handel.

Å jobbe med e-handel er veldig populært blant de yngre, sier Ida Johansson.

Johansson er 21 år og da hun var 19 år ble hun kåret til Europas mest fremstående gründer under 20 år. For drøye to år siden startet hun sitt selskap som er en ny måte å matche Generation Z med fremtidens arbeidsgivere, med hjelp av kunstig intelligens.

Om man vil finnes i Hyres kandidatbank fyller man ut et skjema på hjemmesiden, hvilket tar drøye åtte minutter, men det som skiller seg fra andre søknadsprosesser er ikke primært den korte tiden det tar å lage en profil – det er det faktum at man forblir helt anonym. Man søker altså jobb uten å angi navn, alder eller bakgrunn.

Hvorfor er det viktig å være anonym? 

Det er fordi navnet, eller hvordan man ser ut, ikke skal avgjøre om man blir innkalt på intervju eller ikke. Generation Z stiller krav på jobben i seg selv, men også hvordan til de tilbys jobben og hvordan søknadsprosessen er. Det er her Hyred kommer inn i bildet, sier Johansson.

Du lærte deg å programmere via YouTube. Er det den nye måten å lære seg ting på? Er det ikke lenger viktig med en høyskole- eller universitetsutdanning?

Det viktige i dag er ikke hvordan man har lært seg noe, men at man har lært seg noe. Utdanning er, og kommer fortsatt til å være, den viktigste komponenten for å få seg en jobb. Men hvordan vi lærer oss ting har allerede, og vil fortsette, å forandres i en rasende fart.

Måten Generation Z ser på fremtiden, i tillegg til deres kunnskap, er en viktig nøkkel til å skape suksess i fremtiden. Dette mener de fleste Ehandel har pratet med, men få vet hvordan man skal integrere disse unge, ofte teknisk kyndige talenter, på en arbeidsplass som i stor del består av medarbeidere som har vokst opp uten internett.

Hva tror du er de største utfordringene for e-handelsselskaper når de skal ansette Generation Z?

En viktig del er å se til at de ulike generasjonene kan samarbeide og har forståelse for hverandres ulikheter og styrker. Det kommer til å stilles større krav til sjefene på arbeidsplassen, men vi som arbeidsgivere må også kunne stille krav til arbeidstakerne.

Ifølge Johansson kommer konkurransen om Generation Z til å bli enda større nå som pandemien er over og det går an å reise igjen.

Unge i dag ser ikke Sverige som det eneste mulige landet å jobbe de, de ser først og fremst på hva for type jobb det er. Dessuten forutsetter de fleste at de kan ta med seg jobben til hvilket som helst land med hjelp av digitale løsninger.

Hvilke arbeidsplasser og arbeidsgivere er de interesserte i?

Arbeid der de kan være med å påvirke, styre sin egen tid, arbeid innen e-handel eller andre digitale tjenester er utrolig interessante.

Er lønn, deling av overskudd og/eller medeierskap viktig?

Det kan det være, men fremfor alt vil Generation Z ha utviklingsmuligheter og frihet.

Generation Z har urimelige forventninger

Hva sier du om uttrykket at Gen Z vil ha alt servert på et sølvfat?

Som en del av Generation Z er jeg enig i at den nye generasjonens medarbeidere i blant har urimelige forventninger. Det vi må være klar over er at vi ikke kommer til å kunne forandre en hel generasjon, vi som arbeidsgivere må tilpasse oss. Tenk hva vi har å lære av hverandre. Kommunikasjon om forventninger er alfa omega for en vellykket organisasjon, på tvers av alle generasjoner.

Hva koster det å være synlig hos dere som arbeidsgiver?

Det kommer an på en rekke faktorer rundt ansettelsen. Hvor mange timer, hvilken rolle og geografisk plassering. Dette styres algoritmisk avhengig av tilbud og etterspørsel.

Hva blir neste steg for Hyred?

Å jobbe og vokse med flere arbeidsgivere som vil tiltrekke seg og ansette fremtidens medarbeidere.

Hyred har ingen investorer i ryggen enda, men i regnskapsåret 2021 omsatte de for rett over millionen.

I 2022 skal vi minst doble det tallet, sier Johansson.

Om du ikke drev for deg selv, hvem ville vært din drømmearbeidsgiver og hvorfor?

SpaceX. En fremoverlent organisasjon med et klart formål der medarbeiderne får mulighet til å vokse, både i og utenfor sin rolle.

 

Del artikkel: